Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Zdravý životní styl může usnadnit porod i celé těhotenství. Inspirujte se radami odborníků

Ilustrační foto: Pexels

Pokud budoucí maminky pravidelně cvičí či sportují, mají méně zdravotních potíží souvisejících s těhotenstvím. Významnou roli přitom hraje i zdravá strava. Jaké sporty jsou v těhotenství vhodné a které potraviny podpoří správný vývoj dítěte?

Výhody sportu v těhotenství

Cvičení během těhotenství pomáhá udržet tělo v kondici. Díky tomu jsou těhotné ženy méně dýchavičné a většinou se mohou těšit na snazší a kratší porod. Následně je pro ně jednodušší vypořádat se s kily navíc a vrátit se ke své původní váze. Cvičení také zlepšuje náladu a pomáhá ženám cítit se lépe ve vlastní kůži. „Pokud byla žena zvyklá sportovat před těhotenstvím, může s drobným omezením pokračovat i nadále. Musí jen více vnímat signály svého těla, aby se příliš nevyčerpala,“ uvedl gynekolog z Polikliniky AGEL Ostrava Lukáš Režňák.

Pohyb je v období těhotenství důležitý. Má však svá pravidla. Ilustrační foto: Pexels

Světová zdravotnická organizace těhotným ženám radí, aby cvičily třikrát týdně. Po prvním trimestru se už nedoporučuje dělat cviky na břiše, od druhého trimestru není vhodné setrvávat delší dobu na zádech. Důležité je naslouchat svému tělu, zvolit raději pomalejší tempo a soustředit se na správné držení těla a dýchání. „Pokud nemáte chuť cvičit, nevzdávejte se pohybu úplně. Zvolte procházky či těhotenskou jógu,“ radí osobní trenérka Olga Divácká.

Na druhu sportu záleží

Odborníci doporučují v době těhotenství například jógu, plavání, cyklistiku, tanec, jogging, aerobik, speciální cvičení pro těhotné či rychlou chůzi. „Chůze je jeden z nejpřirozenějších a nejzdravějších druhů pohybu vůbec. Pokud se k ní přidají hole, dochází během chůze ke zpevňování zad a horních končetin, ke stabilizaci trupu a aktivaci svalů horních a dolních končetin,“ uvedla fitness trenérka Monika Rychlovská Tělupilová. Protáhnout záda a zpevnit pánevní dno pak pomůže jóga či pilates.

Procházky na čerstvém vzduchu jsou skvělou volbou. Ilustrační foto: Pexels

Začínat během těhotenství s novými sporty odborníci spíše nedoporučují. Úplně vynechat by ženy měly extrémní či nebezpečné sporty, jako je surfování, paragliding, lyžování, skoky do vody, potápění, bruslení, horolezectví či silové cvičení s nářadím. Vhodné nejsou ani cviky, při kterých dochází k otřesům, tedy skoky, odrazy, výpady a švihy. „Při cvičení by tepová frekvence neměla přesahovat 75 procent maxima. To můžeme odhadnout pomocí takzvaného talk testu – testu mluvení, kdy by cvičenec měl být schopný mluvit bez většího zadýchání,“ uvedl osobní trenér a nutriční terapeut Lukáš Ondráček.

Zdravá strava – zdravé miminko

V těhotenství rozhodně není vhodné přehnané hlídání kalorií, hubnutí a nasazování diet. Kvalitní a pestrá strava je v tomto období důležitější než obvykle. Vyvážený jídelníček by měl obsahovat všechny důležité živiny – bílkoviny, sacharidy, tuky, vitamíny a minerály. Ty mohou ženy získat konzumací základních neupravených potravin, jako je maso, ryby, vejce, mléčné výrobky, rýže, brambory, ovoce, zelenina a další. Důležité je omezení konzumace průmyslově zpracovaných výrobků, přepálených tuků a jednoduchých cukrů. Zapomínat nesmíme ani na důsledný pitný režim. „Správná výživa a dostatek všech živin v těhotenství může předcházet komplikacím v rámci nitroděložního i mimoděložního vývoje dítěte,“ uvedl Ondráček.

Strava nastávajících maminek by měla být pestrá. Ilustrační foto: Freepik

V prvních 12 týdnech těhotenství je zásadní zvýšit příjem kyseliny listové. Ta se nachází ve špenátu, kvasnicích, květáku, čočce, chřestu či listovém salátu. Kyselina listová podpoří správný vývoj orgánů i nervové soustavy dítěte. Správnému růstu plodu pomáhá také dostatečný příjem železa z masa, vajec či listové zeleniny a nenasycených mastných kyselin z ořechů, olejů a ryb. Pozor by si těhotné ženy měly dát na vitamín A, jehož zvýšený příjem může být pro plod nebezpečný. Budoucí maminky by se tak měly vyhnout potravinovým doplňkům a lékům obsahujícím tento vitamín.

Související články

Zaručeně zlepší den

Česko dbá na prevenci. Tento týden se můžete zdarma otestovat na vážné nemoci

Jak se zbavit nočních můr? Naději přináší nová terapie

Češi chtějí zálohované PET lahve. Jejich zavedení podporuje 74 procent z nich

Byla vytvořena dosud nejdetailnější mapa centra paměti mozku

Inspirativní rozhovor

Národní obrození si zaslouží u studentů více pozornosti, říká Karolína „Zoe“ Meixnerová o svém projektu Literární hysterie

Národní obrození si zaslouží u studentů více pozornosti, říká Karolína „Zoe“ Meixnerová o svém projektu Literární hysterie

Přečtěte si rozhovor s Karolínou Meixnerovou, autorkou knihy Průvodce literární hysterií 19. století a také vtipných videí o spisovatelích z téže doby. Proč se zaměřila na toto období? A jak vypadají její besedy? To vše se dozvíte.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Trápí vás nedostatek volného času? Zkuste Digitální minimalismus a vezměte si svůj čas zpátky

Inspirace z knihovny: Trápí vás nedostatek volného času? Zkuste Digitální minimalismus a vezměte si svůj čas zpátky

Taky přejíždíte po displeji svého chytrého telefonu, kdykoliv máte chvilku času? V tramvaji,…