Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Ranní rutina zlepšuje zdraví mozku. Seznamte se s tipy neurovědců pro zdravější rána

Ilustrační foto: Freepik

Zdravý začátek dne nám může pomoci lépe zvládat stres, být kreativnější i zlepšit kvalitu našeho spánku. Přinášíme proto 5 jednoduchých tipů na osvojení zdravé ranní rutiny, které doporučují zahraniční neurovědci.

Vstávejte bez budíku

Nejhorší, co můžeme pro svůj organismus udělat, je probudit ho šokem. Ten často nastává při používání hlasitých pípajících budíků, které stresují náš mozek. Ideálně bychom tedy neměli používat budík vůbec. Pokud ale víte, že se sami nevzbudíte, můžete alespoň zvolit jemnější relaxační melodie, díky kterým se vyvarujete stresujícího startu dne.

Meditujte

Ranní meditace zmírní stres i úzkost a uvolní váš organismus. Zároveň podporuje kreativitu a pozornost, jedná se tedy o ideální nástroj k lepšímu zvládnutí náročného dne v práci. Výzkumy navíc ukazují, že z dlouhodobého hlediska pravidelná meditace zlepšuje paměť a ulehčuje proces učení.

Ilustrační foto: Pexels

Správná snídaně je klíčem ke zdraví

Náš střevní mikrobiom ovlivňuje zdraví mozku a produkci hormonů štěstí – dopaminu i serotoninu. Zdravé střevo je proto základem pro dobrou náladu a odolnost vůči stresu. Den bychom tedy měli začínat potravinami, které podpoří funkci našich střev. Jedná se například o ovoce, zeleninu, semínka či ořechy.

Zvolte vodu místo kávy

Po osmi hodinách půstu je třeba mozek řádně hydratovat, abychom nastartovali jeho funkci. Ráno tedy raději než po kávě sáhněte po sklenici vody, nebo rovnou několika.

Ilustrační foto: Pexels

Věnujte pár minut pohybu

Pohyb zvyšuje cirkulaci krve a produkci hormonů a proteinů, které se starají o správný vývoj nervových buněk. Dodává navíc kyslík do mozku a zlepšuje kvalitu spánku. Zkuste proto každé ráno alespoň 20 minut věnovat cvičení, procházce v parku či běhání.

Autorský článek Venduly Čermákové s využitím informací z Healthline, Well + Good, National Library of Medicine

Související články

Zaručeně zlepší den

Nový systém Škodovky upozorní auto na blížící se vlak

Příznaky dlouhého covidu podle vědců do roka zmizí

Ve Francii jsou od nového roku kondomy zdarma pro všechny od 18 do 25 let

Nejchytřejším psím plemenem je belgický ovčák malinois

Inspirativní rozhovor

Amputací nohy život nekončí, říká plavkyně Věra Závorková

Amputací nohy život nekončí, říká plavkyně Věra Závorková

Ve 13 letech jí lékaři diagnostikovali nádor v koleni, následná léčba včetně chemoterapie ovšem nepomohla, a tak musela podstoupit amputaci. I přes to se Věrka nevzdává a vyhrává jednu medaili za druhou. Jejím snem je paralympiáda.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Vydejte se na cesty. Tereza Ramba promlouvá do duše všem Dobrodruhům

Inspirace z knihovny: Vydejte se na cesty. Tereza Ramba promlouvá do duše všem Dobrodruhům

Láska je. Věta, která vystihuje životy nás všech. Protože láska je všechno, jak by řekla Tereza…