Historické centrum francouzské metropole by už brzy mohlo být především pro pěší. Pokud obyvatelé odsouhlasí návrh starostky, budou do něj mít přístup pouze auta rezidentů a místních podnikatelů. Jde o jeden z dílčích kroků dlouhodobého plánu, jak město zbavit aut, znečištění i hluku, a naopak zvýšit podíl zeleně.
Paříž chce od příštího roku zavést takzvanou zónu limitované dopravy, která dá v historickém centru přednost cyklistům, chodcům a dalším nemotorovým vozidlům. Vjezd budou mít povoleni pouze ti, kteří v oblasti bydlí nebo podnikají. Pouhý průjezd bude zakázán. Jde o součást dlouhodobého plánu, který město zpříjemní jeho obyvatelům a zároveň sníží znečištění. Od vytvoření této zóny si radnice slibuje více zeleně, klidu a bezpečnosti pro lidi v ulicích.
Centrem projíždí 180 tisíc automobilů denně, což je desetinásobek počtu obyvatel. Těm vychází vstříc znovuzvolená starostka Anne Hidalgo, která razí heslo, že by Paříž měla být městem, kde člověk do čtvrt hodiny najde vše, co potřebuje, a to ideálně bez použití automobilu. Pokračuje tak ve svém plánu podpory cyklistiky z předchozího období, který v metropoli vytváří prostory pro kola na úkor parkovacích míst a automobilové dopravy. Zájem o přesuny na kole zvýšila také koronavirová krize, během níž ve městě vznikly provizorní, 65 kilometrů dlouhé pruhy pro cyklisty zvané coronapistes. Některé z nich chce město zahrnout do stálé infrastruktury.
Ekologičtější chování a návrat zeleně do města je v posledních letech jedním z hlavních politických cílů zdejších zastupitelů. Pro chodce byly rezervovány některé z městských náplavek nebo celá náměstí, například Bastilla, Madeleine nebo Nation, která budou upravena tak, aby více vyhovovala parkovému užití. Výhradně cyklistům už slouží také ulice Rivoli vedoucí od Louvru na bastillské náměstí. Od roku 2024 pak do města nebudou moci vjet auta s naftovými motory a o šest let později ani s benzínovými.
Paříž také intenzivně pracuje na výsadbě zeleně. Městské lesíky vzniknou v okolí ikonických míst včetně radnice, nádraží Gare de Lyon nebo opery Garnier. Do roku 2026 má být vysazeno 170 tisíc nových stromů. V zelenící se plochu se má proměnit také okolí Eiffelovy věže nebo náměstí Concorde. Bulvár Champs Elysées se do konce dekády změní z dopravní tepny v zahradu, která naláká místní obyvatele k trávení volného času.
Zdroje: Forbes, Francetoday.com, timeout.co
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Příběh pro děti, které bojují se strachem
Vánoce se kvapem blíží, a tak přinášíme tip pro Ježíška na bezvadnou knihu, která udělá radost pod…