Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Každý krok férovým a udržitelným směrem se počítá, říká propagátorka etické módy Oľga Garajová

9 minut radosti
Autoři fotografií: Lea Vlčková, Juraj Garaj

Udržitelnost, ekologie, ohleduplnost, kvalita vs. kvantita. To všechno jsou důležitá témata současnosti, která se promítají do všech aspektů lidského života, tedy i do módy. Pochopitelně tak vzniká řada projektů, jež se snaží tyto hodnoty prosazovat. Jedním z nich je i EtikButik – obchod s etickou a veganskou módou.

V logu Vašeho e-shopu stojí “EtikButik – veganské boty a etická móda”. Toto spojení může na první pohled působit překvapivě. Co si pod pojmem etická móda představit?

Máte pravdu v tom, že toto spojení je netradiční – neznám u nás jiný butik nebo e-shop, který by nabízel pouze udržitelnou a férovou módu a zároveň byl stoprocentně vegan. Jenomže překvapivé to je jenom na první pohled. EtikButik je vlastně zkrácený název pro etický butik a etika má pro mě 3 roviny – k lidem, k ostatním živým tvorům a k planetě. A proto V EtikButiku najdete pouze zboží, které bylo vyrobeno za férových podmínek, neobsahuje živočišné materiály, jako je například kůže nebo vlna, a je ohleduplnější k životnímu prostředí než konvenční produkty.

A co ty veganské boty?

Úplně nejjednodušší definice veganských bot by zněla: boty, které nejsou z kůže. Nicméně z mého pohledu je tato definice neúplná a za veganské boty já osobně nepovažuji levné koženkové boty z běžných řetězců. Veganská obuv, jak ji chápu já, je vyrobena také za férových podmínek z kvalitních materiálů neživočišného původu, s ohledem na životní prostředí a často samotnými vegany, což je případ vlastně obou značek, které mám v nabídce.  Z materiálů můžu zmínit například veganskou kůži, korek nebo recyklované PET lahve.

DSC_0023Nabízejí etické produkty ještě nějakou další přidanou hodnotu?

Vedle etické a ekologické můžeme v neposlední řadě mluvit i o zdravotní přidané hodnotě. Oblečení z přírodních materiálů, bez chemie, barveno ekologicky je pro nás zdravější, protože přes kůži do sebe vstřebáváme nejvíc chemikálií z konvenčního oblečení.

Chodíte Vy sama stoprocentně vegansky a eticky oblečená?

No, úplně stoprocentně to zatím nedávám, ještě jsem nedotáhla ponožky, silonky, spodní prádlo a některé doplňky, ale postupně je toho čím dál víc. O etickou a veganskou módu se blíže zajímám asi dva roky, ještě mám spoustu věcí z doby „před EtikButikem“ a jsem zastáncem toho věci nevyhazovat, ale donosit nebo darovat. Ale je fakt, že od loňského března se můj šatník a botník výrazně proměnily, taky jsem objevila kouzlo secondhandů a lokálních značek. Líbí se mi myšlenka upřednostňování kvality před kvantitou a také se snažím budovat si nadčasový etický šatník, který dlouho vydrží a nikdy nevyjde z módy. Myslím, že není potřeba se stresovat, zda je člověk stoprocentně etický. Za mě stačí, když je změna postupná – každý krok férovým a udržitelným směrem se počítá. Co už máme v šatníku a hezky nám slouží, i když to bylo vyrobeno neférově, můžeme dál nosit, aby to alespoň naplnilo svůj účel.

Co Vás osobně k odpovědnému smýšlení a otevření butiku přivedlo?

Nepamatuji si konkrétní impulz, v mém případě se spíš jedná o přirozený vývoj událostí, při kterých jsem potkala ty správné lidi nebo se naučila tu správnou dovednost. Všechno je to navíc protkané všudypřítomnou touhou dělat v životě něco, co má přidanou hodnotu, co pomáhá planetě, lidem a všem živým bytostem a zároveň má v sobě kreativní náboj. Už na gymnáziu jsem se zajímala o ochranu životního prostředí a udržitelný rozvoj, asi to bude souviset s tím, že táta se profesně věnuje ochraně životního prostředí, takže jsem to nasákla. Téma odpovědné spotřeby je moje srdcové, protože mám ráda design a hezké věci, ale už mi není jedno, odkud věci pocházejí. A aplikuji to nejenom na oblečení, ale i na další věci, například jídlo a kosmetiku.

DSC_0091 (1)Může zákazník od etické módy čekat automaticky lepší kvalitu, nebo je i v této oblasti třeba vybírat pečlivě?

Nemám zkušenost se všemi etickými značkami, tak to nemůžu stoprocentně říct, ale myslím, že kvalita je pilířem pomalé módy, takže bych automaticky čekala lepší kvalitu než u levného zboží. Značky, které prodávám, testuji i na sobě a s kvalitou jsem velmi spokojená.

Je už etická móda v povědomí Čechů, registrujete nějaký pokrok?

To bohužel neumím zhodnotit, považuji se spíše za nováčka na tomto poli. Ale myslím si, že zájem roste a povědomí se rozšiřuje, soudíc minimálně podle různých vznikajících iniciativ.  Za všechny bych zmínila například GreenGlasses, které mapují zelenější alternativy v Praze, nebo Sustainable Fashion Day, jenž se uskuteční první zářijový víkend. Za zmínku rozhodně stojí i iniciativa Fashion Revolution, jež vznikla po tragédii v bangladéšské továrně, kde zemřelo přes tisíc zaměstnanců, kteří v hrozných podmínkách šili naše levné oblečení.

Kromě e-shopu máte i malý obchůdek v Praze – výdejnu a showroom, kde přicházíte do osobního kontaktu se zákazníky. Jací lidé u Vás vlastně nakupují?

Statistiky si sice nedělám, ale troufám si říct, že drtivá většina zákazníků je motivována tou etickou nebo veganskou přidanou hodnotou. Několikrát se mi stalo, že zákaznice nebo zákazník se zdrželi v obchůdku přes hodinu a kromě zkoušení bot a triček jsme probrali naše dojmy ze současného světa a navzájem si dodali odvahu, že pro lepší budoucnost přece jenom něco udělat můžeme a že přemýšlet o tom, co děláme a kupujeme, a také chovat se spotřebitelsky odpovědně, není ztráta času. A to mě vždy potěší úplně nejvíc, v ten moment mám většinou husinu a říkám si – jo, má to smysl!

Koncept podobný Vašemu je hodně speciální. Nebála jste se začít s takovým podnikáním?

Je to zvláštní, ale nebála. V průběhu podnikání se toho o sobě člověk hodně dozví, například já jsem o sobě netušila, že mi nedělá problém myslet ve velkém, spíš jsem potřebovala ze začátku dost krotit, než jsem získala reálnější pohled. Takže jsem moc ráda, že mi ze začátku pomáhala kamarádka a manžel, bez nich by koncept v této podobě asi nevznikl. Stále jsem na začátku, nemám za sebou ani první rok provozu, a stále chodím na půl úvazek do jiné práce. Taky nemám žádné brigádníky ani zaměstnance, všechno si spravuji a vyřizuji sama. Mám štěstí na lidi kolem, rodinu a kamarády, kteří zaskočí, když je potřeba, a pomůžou například na celodenních akcích. Nebo přijdou a podpoří mě tím, že si něco koupí. Za tyto lidi jsem neskutečně vděčná a nedá se jim ani dost poděkovat.

Máte s Vaším obchodem nějaké plány do budoucna?

Plány jsou jasné – profesionalizovat se a přiměřeně udržitelně růst. Postupně chci rozšířit otevírací dobu, vylepšit e-shop, vytvořit vlastní kolekci designů a navázat spolupráci s organizacemi. Už letos v létě v obchůdku probíhala sbírka věcí a oblečení od spolku Azara sociální – holky chystají dobročinný bazárek, jehož výtěžek půjde dětem z dětského domova. A toto mě taky baví – mít tu etiku nejen v produktech, ale i v nějakých aktivitách, jednoduše mít společenský přesah a pomáhat.

 

DSC_0323MEDAILONEK:

Oľga Garajová se o ochranu životního prostředí zajímala už v dospívání. Před deseti lety přestala jíst maso, posléze se zájmem o téma společenské odpovědnosti firem a ekologických neziskovek nastoupila ke studiu oboru Občanský sektor na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze. Stěžejním pro ni bylo období před dvěma lety, kdy se postupně začala dozvídat víc o otřesných podmínkách v textilním průmyslu, což ji přimělo k rozhodnutí tyto praktiky za žádných okolností nepodporovat. Odtud už chyběl k vlastnímu e-shopu pomyslně jen krůček. EtikButik spustila Garajová loni na podzim. Lidem chce nabídnout alternativy k masovému textilnímu průmyslu i ukázat, že etická a veganská móda nemusí nutně vypadat etno, ale může být i šik. Jejím oblíbeným citátem je Gándhího „Be the change you want to see in the world“, jeho část použila i pro název svého začínajícího blogu.

Související články

Zaručeně zlepší den

Pakt proti dezinformacím generovaným AI má omezit narušování demokratických voleb

Živá hudba vyvolává mnohem silnější emoce než ta streamovaná

Astronomové objevili tři nové měsíce

Vědci se chtějí inspirovat mravenci při léčení lidí

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Nahlédněte do zákoutí dnešních vztahů. Příběhy Kláry Haunerové napsal sám život

Inspirace z knihovny: Nahlédněte do zákoutí dnešních vztahů. Příběhy Kláry Haunerové napsal sám život

Životy mileniálů nejsou jednoduché. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že jde především o zábavu…