Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Jak se zbavit vyčerpání z videohovorů? Vědci přinášejí užitečné tipy

Zdroj ilustrační fotografie: Depositphotos

V důsledku pandemie vzrostl počet uživatelů Zoomu a dalších programů pro online setkávání. Denně se uskuteční stovky milionů videohovorů. Kvůli zvýšeným nárokům na kognitivní schopnosti však online hovory mohou být zdrojem nadměrného vyčerpání.

Novým fenoménem, takzvaným vyčerpáním ze Zoomu, se zabývají vědci ze Stanfordské laboratoře virtuální lidské interakce. Ve své studii zveřejněné v časopise Technology, Mind and Behavior představili čtyři příčiny nadměrného vyčerpání, které je spojené s používáním Zoomu. Zároveň nastínili několik doporučení, jak se této únavy efektivně zbavit.

Ilustrační fotografie. Zdroj: Pexels

Nadmíra očního kontaktu, narušení osobního prostoru

Za běžných okolností si lidé během schůzek či přednášek píšou poznámky, střídavě sledují řečníka a další objekty v místnosti. Při online videohovorech jsou však nuceni k dlouhodobému očnímu kontaktu a ostatní uživatelé se jim navíc zobrazují v nepřiměřené velikosti a blízkosti. Náš mozek takovou blízkost interpretuje jako stav ohrožení či intimity.

Tip: Je dobré zmenšit si okno Zoomu v poměru k obrazovce tak, aby měly obličeje menší velikost. Svůj osobní prostor můžeme zvětšit také použitím externí klávesnice.

Ilustrační fotografie. Zdroj: Pexels

Pozorování sebe sama

Je to jako kdyby nás někdo v reálném životě pronásledoval se zrcadlem,“ uvedl autor studie Jeremy Bailenson. Neustále pozorovat vlastní obraz není zdravé. Videohovory proto mohou být velmi stresující kvůli zvýšené tendenci k sebekritice při konstantním sledování sebe sama.

Tip: Pravým kliknutím na svůj obrázek mohou uživatelé skrýt náhled sebe sama.

Ilustrační fotografie. Zdroj: Pexels

Omezení přirozené pohyblivosti

Online schůzky dramaticky omezují naši mobilitu. V běžném pracovním prostředí se lidé přesouvají z místa na místo či přecházejí po místnosti. Při videohovorech jsou naopak nuceni setrvat v jedné pozici poměrně dlouhou dobu, což je vyčerpávající pro tělo i mozek. Studie navíc už v minulosti prokázaly, že s pohybem vzrůstají i kognitivní schopnosti.

Tip: Externí kamera poskytne více prostoru k pohybu a k napodobení normálního pracovního prostředí. Pokud to povaha hovoru umožňuje, je dobré čas od času kameru vypnout a rozhýbat se.

Ilustrační fotografie. Zdroj: Pexels

Vyšší kognitivní zátěž

Kognitivní zátěž je u videohovorů mnohem vyšší než při běžné komunikaci. Není se tedy čemu divit, když se z online schůzek cítíme být unavení. Schopnost vysílat a rozeznávat nonverbální signály je na Zoomu značně omezená. Uživatelé musí přemýšlet nad každým gestem, a to i proto, že jednotlivá gesta v online prostředí mohou nést jiný význam než v osobní komunikaci.

Tip: Zde je opět vhodné občas vypnout kameru a ponechat si pouze zvukové připojení.

Související články

Zaručeně zlepší den

Pilulka 3 v 1 snižuje riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění

Jak se snadněji učit? Vědci objevili efektivní metodu

Zapomenuté poklady: podivné věci, které lidé zanechávají v knihách v knihovně

Ať jsou naše děti zdravé. Známe jednoduché kroky ke snížení znečištění ovzduší ve školách

Inspirativní rozhovor

Dostala jsem druhou šanci žít. To je síla, která mě žene dál, říká dobrovolnice Monika Benešová

Dostala jsem druhou šanci žít. To je síla, která mě žene dál, říká dobrovolnice Monika Benešová

Přečtěte si rozhovor s Monikou Benešovou, která si díky odhodlání pomáhat druhým vysloužila ocenění Laskavec. Povídali jsme si o její cestě na Pacifické hřebenovce, o knize, kterou napsala i o tom, kde všude pomáhá jako dobrovolnice.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Vzdát můžeš zítra. Richard Štěpánek ve své knize povzbuzuje k životu

Inspirace z knihovny: Vzdát můžeš zítra. Richard Štěpánek ve své knize povzbuzuje k životu

Vždycky je pro co žít. Touto větou by se dal shrnout obsah knihy Vzdát můžeš zítra, kterou napsal…