Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Jak učinit všímavé stravování součástí vašeho života

3 minuty radosti
Ilustrační foto: Pixabay

Většina z nás během jídla zvládá dělat spoustu dalších věcí. Pracujeme, řídíme, čteme, díváme se na seriál, což vede k tomu, že ani pomalu nevnímáme, co vůbec jíme. Ač se to nezdá, tento přístup k jídlu může zvyšovat rizika obezity a dalších zdravotních problémů.

Jaký je protilék? Začíná se rozšiřovat pojem takzvaného všímavého stravování (anglicky mindful eating), které, jak název napovídá, je charakteristické plně vědomým stravováním. Zkrátka dáváme veškerou svou pozornost jídlu, které konzumujeme, připravujeme, podáváme nebo vaříme. Tato praxe může pomoci zdržet se konzumace určitých druhů nezdravých potravin a zároveň vede k pochopení vlivu jídla, které jíme, na svět kolem nás. Všímavé stravování má ve své podstatě vést k celoživotní zdravé stravě.

Ilustrační foto: Pixabay

My pro Vás máme 8 kroků, které mohou napomoci dostat trochu více všímavého stravování do každodenního života.

  • Zaměřte se na svůj nákupní list

Zkusme zvážit, zda náš nákupní list obsahuje pouze potřebné produkty, které chceme nakoupit. Během nákupu se držme seznamu, úspěšně se tak vyhneme impulsivnímu nakupování potravin.

  • Porozumění pocitu hladu

Ke stolu usedejme s chutí k jídlu, vlčí hlad není správná cesta. S tímto přístupem si můžeme pokrm více vychutnat a nestane se, že bychom se snažili nasytit co nejrychleji.

  • Zaměřte se na porce

Oči by jedly, ale břicho už nemůže, všichni to známe. Dobrým krokem je začít s malými porcemi a postupně si v případě potřeby přidávat, dokud se necítíme dostatečně sytí. Budeme tím více dbát na množství jídla a zároveň se vyhneme plýtvání, jelikož nebudeme muset nesnězené jídlo vyhazovat.

  • Oceňte své jídlo

Oceňme jídlo, které máme před sebou. Zkusme se na chvilku zastavit a uvědomme si všechno a všechny, kteří s námi hodují.

  • Vnímejte všemi smysly

Je dobré si při jídle zkusit procvičit všechny smysly. Vnímejme barvu, vůni, chuť, dokonce i zvuky surovin v našem pokrmu, a to nejen při konzumaci, ale i během samotné přípravy.

  • Jezte po malých soustech

Je mnohem snazší ochutnat, co vlastně jíme, když nemáme úplně přeplněná ústa. Navíc s menšími sousty můžeme získat mnohem větší zážitek z jídla.

  • Pečlivě žvýkejte

Důkladné žvýkání nám může pomoci odhalit chutě, které jsme dříve ani nevnímali. Dopřejme si dostatek času.

  • Jezte pomalu

Udělejte si na jídlo dostatek času. Je snazší pokrm rychle sníst a věnovat se zase něčemu jinému, ale může se také stát, že pocit hladu nebo potřeby jíst pak přijde mnohem rychleji. Dostatek času je pro všímavé stravování klíčový.

Zdroj: Optimist Daily

Související články

Zaručeně zlepší den

McDonald vyřazené tácy nevyhodil, ale udělal z nich unikátní lavičky a koše. Jak se vám líbí?

Čím to je, že čokoláda tak dobře chutná? Vědci už to vědí

Jak přispět turistikou na dobrou věc? Stačí zdolat 32 vrcholů

Studium v zahraničí je skvělým startem do života, říká David Jízdný

Inspirativní rozhovor

Amputací nohy život nekončí, říká plavkyně Věra Závorková

Amputací nohy život nekončí, říká plavkyně Věra Závorková

Ve 13 letech jí lékaři diagnostikovali nádor v koleni, následná léčba včetně chemoterapie ovšem nepomohla, a tak musela podstoupit amputaci. I přes to se Věrka nevzdává a vyhrává jednu medaili za druhou. Jejím snem je paralympiáda.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Jak udržet své tělo v kondici, napoví Jóga mezi e-maily

Inspirace z knihovny: Jak udržet své tělo v kondici, napoví Jóga mezi e-maily

Cvičit jógu je stále více moderní a trendy. Záda vám zajisté poděkují, pokud cviky provádíte…