Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Jak pečovat o své duševní zdraví? 5 rad, které jsou nad zlato

Ilustrační foto: Freepik

Kvalitní spánek, vyvážená strava, minimalizace stresu, pravidelný pohyb a dobrá organizace času – tak zní zlatá pětice rad pro duševní pohodu každého člověka. Zdravá duše je totiž stejně důležitá jako zdravé tělo, a proto je i o ni potřeba pečovat. Ve spolupráci s organizací Loono a její kampaní Dobré nitro přinášíme pět tipů, jak se o své psychické zdraví starat.

Mezi základní stavební kameny duševní pohody patří kvalitní spánek. Ten by měl trvat mezi sedmi a devíti hodinami. Klíčová je pravidelnost a rutina – chodit spát i vstávat byste tak měli každý den ve stejný čas, víkendy nevyjímaje. Kvalitní by měla být i vaše strava – jezte zdravě, pestře, vyváženě. Pravidelné a výživné stravování poskytuje nezbytnou energii celému našemu organismu, obézní lidé mají navíc až o 55 procent vyšší riziko vzniku deprese.

Pohyb prospívá tělu i duši. Ilustrační foto: Unsplash

Odpočaté tělo s dostatkem živin je plné energie. Je čas na pohyb! Nenuťte se do ničeho, co vám není blízké – počítá se i půlhodinka svižné chůze na čerstvém vzduchu. Fyzickou aktivitu si naordinujte alespoň třikrát týdně a myslete na to, že si vedle psychiky zlepšujete i svou kondici.

Plánujte, hospodařte s časem, oddělujte čas věnovaný práci nebo škole a sobě samým. Důležité je přitom nastavené rozdělení dodržovat, zapomeňte tak na kontrolování pracovních e-mailů během volnočasových aktivit. A stejně tak zapomeňte i na stres. Jak na to? Dělejte si takové seznamy úkolů, které jsou reálné a zahrňte mezi ně i relaxační cvičení, která pomohou uvolnit napětí. Totéž platí pro dlouhodobé cíle.

Relaxace a odpočinek není lenost, ale nutnost. Ilustrační foto: Unsplash

Jak pomoct blízké osobě s duševními problémy?

  1. Při komunikaci zvolte otevřené otázky typu – jak to zvládáš, co tě trápí, na co se těšíš? Pozorně naslouchejte odpovědím.
  2. Nepoučujte ani nezlehčujte situaci, věnujte osobě svoji pozornost a ptejte se.
  3. Nabídněte pomoc s vyhledáním odborníka, pokud ale odmítne, do ničeho člověka netlačte a pokračujte v empatické konverzaci. Buďte tu zkrátka pro něj/ni.

Související články

Zaručeně zlepší den

Promluvila jsem o něčem, o čem mnoho žen mlčí, říká autorka podcastu Sádlo Ridina Ahmedová

Přemíra plastů nám už nebude ležet v žaludku. Nový způsob, jak se jich zbavit, vás překvapí

VIDEO: Voda dělá radost nejen dětem. Slůně dovádějící ve sprše vám zpříjemní víkend

Češka získala ocenění od britského premiéra. Na stoleté plachetnici sbírá plasty z oceánu

Inspirativní rozhovor

Promluvila jsem o něčem, o čem mnoho žen mlčí, říká autorka podcastu Sádlo Ridina Ahmedová

Promluvila jsem o něčem, o čem mnoho žen mlčí, říká autorka podcastu Sádlo Ridina Ahmedová

Přečtěte si rozhovor s umělkyní, která se nebojí mluvit o přijetí vlastního těla.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Kniha, která zaujala svět. Malý princ potěší i utěší

Inspirace z knihovny: Kniha, která zaujala svět. Malý princ potěší i utěší

Mám pro vás hádanku. Pochází z planetky B612, přeje si nakreslit beránka a už více než…