Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Aplikace Preventivka vám provede zdravotní audit, říká zakladatelka neziskovky Loono Kateřina Šédová

Aplikace je ke stažení do chytrých telefonů. Foto: Jan Nechvíle pro Loono

Právě probíhá Růžový říjen, tedy měsíc boje proti rakovině prsu. Tato nemoc byla jedním z prvotních témat, kterému se organizace Loono věnovala. Osvětu a prevenci šíří dále a snaží se obsáhnout další a další onemocnění, která stojí za naši pozornost. I s tím pomáhá aplikace Preventivka, která byla v pilotním provozu spuštěna v květnu a nyní si ji můžete stáhnout i vy.

Co se v posledních dvou letech v Loono událo?
Rozjeli jsme například kampaň Dobré nitro, která se zaměřila na nejčastější duševní nemoci, jejich projevy a prevenci. Pomáhali jsme lidem s tím, na koho se obrátit, pokud se taková nemoc objeví u nich nebo u jejich blízkých. Téma duševního zdraví bylo v koronavirové době opravdu aktuální a povedlo se nám tak propojit fyzické i psychické zdraví.

Rozrostl se i náš tým, máme řadu nových kolegů, rozšířili jsme pražskou kancelář. Vyrostli jsme i do počtu školení jak ve firmách, tak ve školách, zaměřili jsme se hodně na online prostředí. Máme vzdělávací webináře, streamingy s odborníky a začali jsme pracovat také na aplikaci Preventivka, která nám připomíná preventivní vyšetření a kterou jsme spustili v květnu 2022 v pilotní verzi.

Proč myslíte, že je taková aplikace potřeba?
Jelikož zhruba 60 % obyvatel České republiky neví, jak vyhledávat nebo vyhodnocovat informace ohledně svého zdraví, tak naším hlavním cílem je díky aplikaci zvýšit zdravotní gramotnost. Zároveň je v Česku stále nízká návštěvnost preventivních prohlídek, k praktikovi chodí jen každý čtvrtý člověk, na mamografický screening jen asi 60 % žen. I to chceme prostřednictvím Preventivky zlepšit.

Aplikace vznikla v inkubátoru Česko.Digital, což je organizace dobrovolníků z oboru IT, marketingu a byznysu, kteří pomáhají neziskovkám s jejich platformami. Prošli jsme celým inkubátorem a pak si aplikaci převzali a dále ji rozvíjíme. Už máme svůj IT tým, který tvoří i lidé z Česko.Digital, a náš partner společnost CGI nám poskytuje programátory za nekomerční ceny.

Ukázka z aplikace Preventivka. Zdroj: Loono

Jak tedy aplikace funguje?
Má několik funkcí, první z nich je připomínání preventivních prohlídek. Podle věku a pohlaví vám ukáže, na které prohlídky máte chodit a co se na nich bude dít. Aplikace se vás zeptá, kdy jste byli na konkrétní preventivní prohlídce naposledy, a podle toho vám naplánuje další, případně vás bude upozorňovat, že byste ji měli absolvovat. Aplikace každý měsíc také připomíná samovyšetření – prsou, varlat nebo mateřských znamének. Další sekce vám pomůže najít lékaře ve vašem okolí, pokud třeba nemáte zubaře nebo praktika. Vycházíme z Národního registru poskytovatelů zdravotních služeb, který je neustále aktualizovaný, a my ještě navíc kontakty dohledáváme. Poslední je sekce o zdraví, kde si uživatelé mohou projít vzdělávací obsah, který pro ně Loono vytvořilo, ať už články, podcasty, videa nebo infografiky.

Určitě doporučuji si ji stáhnout, je úplně zdarma. Pokud se vám bude líbit, můžete nám přímo v ní přispět na její další vývoj.

Jak na ni reagují lidé?
Zájem je velký, do konce září si aplikaci stáhlo skoro 5 000 lidí, a to jsme ji zatím úplně nepromovali. Chtěli jsme nejdříve dostat první feedback od naší komunity, abychom mohli vychytat chybky. Aplikaci jsme díky tomu ještě rozšířili o možnost nastavit si vlastní prohlídky. Přidáte si vlastní specialisty, ke kterým chodíte pravidelně, například návštěvy alergologie, endokrinologie, onkologie a další.

Odezva byla zatím velmi kladná, většinou si lidé ani neuvědomují, že uběhla taková doba od posledního vyšetření. Kvitují srozumitelnost informací, které poskytujeme, a přehlednost. V aplikaci najdete kompletní seznam toho, co se na prohlídce bude dít, a nemusíte se pak bát nebo mít předsudky.

Nepřipomínají preventivní vyšetření sami praktičtí lékaři?
Často tomu tak je, hodně praktiků je připomíná svým pacientům pomocí SMS, ale někdy na to lidé nedbají. Ovšem mohou mít problém s nedostatkem kontaktních údajů nebo nemusejí mít software, který takovou funkci má. My chceme přenést odpovědnost přímo na lidi, aby se o své zdraví starali sami a rádi. Neměl by to za nás hlídat někdo jiný. Znáte to, něco vám řekne máma, učitelka, partner, kamarádka, ale ne vždy to vezmete v potaz. Nejlepší je začít přímo u sebe, zdraví máme přece jen jedno. Aplikace nám to ulehčí.

Ambasadoři aplikace Preventivka. Foto: Jan Nechvíle pro Loono

Jaké máte s aplikací cíle?
Jeden z důvodů, proč aplikace vznikla, je, abychom pronikli do regionů, chceme mířit mimo jiné i na sociálně slabší a na skupiny lidí, kteří na zdraví tolik nedbají – kouří, pijí ve velkém alkohol, trpí obezitou. I díky partnerství s Nadací PPF nám bylo umožněno spojit se s televizí Nova, která má velký dosah a pomůže nám dostat povědomí o aplikaci k širší skupině lidí. Aplikaci budou promovat také naši ambasadoři, kterým prevence zachránila život, mezi nimi je třeba Anna Slováčková. Budeme hledat i další cesty, přes tištěná i online média, přes naše oblíbené návštěvy festivalů, budeme mluvit ve školách a ve firmách.

Úzce spolupracujeme také s praktickými lékaři, těm jsme aplikaci představili, mluvila jsem i v podcastu praktických lékařů. Aplikace se jim líbí a budou ji podporovat, šířit mezi své pacienty. Máme záštitu 1. lékařské fakulty UK a na obsahu spolupracujeme s odborníky. Uživatelé tak mají jistotu, že všechny informace v aplikaci jsou odborně ověřené. Vývoj aplikace podpořilo také Ministerstvo zdravotnictví ČR a Hlavní město Praha.

Říjen je měsícem boje proti rakovině prsu, jejíž prevence je jednou z vašich úplně prvotních projektů, jak u vás probíhá?
Kampaň Růžový říjen, tedy měsíc boje proti rakovině prsu, pořádáme každoročně, tentokrát ale v trochu větším měřítku. Rakovina prsu je velké téma. Jde o druhou nejčastější rakovinu u žen, první je rakovina kůže. Máme ročně v České republice až 7 000 žen, které jí onemocní, a 2 000 jich to bohužel nepřežije. I když se stále zlepšuje léčba, některé ženy ji odhalí v pozdním stadiu nebo se jim rakovina vrací. Součástí naší kampaně je i zvýšení povědomí o mamografickém screeningu a jeho benefitech.

Vytvořili jsme podstránku Růžový říjen, kde najdete odborné informace o zdraví a prevenci rakoviny prsu. Letos jsme spustili i sbírku na Donio, kde může kdokoliv přispět a podpořit tak naše úsilí při šíření osvěty o prevenci rakoviny prsu a varlat v příštím roce.

Lonoo na svém webu sdílí praktické rady i návod na samovyšetření prsou. Foto: Jan Nechvíle pro Loono

Proč by tedy ženy měly jít na mamograf a kdy?
Ideálně by měly ženy jít poprvé ve věku 45 let, některé pojišťovny to hradí i dříve. Chodí se jednou za dva roky. Může to být trochu nepříjemné, protože se prs stlačí mezi dvě desky, dá se to ale vydržet. Mladší ženy by měly chodit jednou za dva roky na ultrazvuk prsu, stojí to nějakých 600–800 Kč, což je určitě správná investice do našeho zdraví. Pokud má žena nějaký problém, tak je ultrazvuk plně hrazen z pojištění, v případě preventivního ultrazvuku většina pojišťoven na vyšetření přispívá. A samozřejmě by ženy neměly zapomínat každý měsíc na samovyšetření a na pravidelné preventivní kontroly jednou ročně u svého gynekologa.

Na našem webu najdou ženy desatero, jak se o svá prsa starat. Snažíme se poukázat i na rizikové faktory, jako je kouření, pití alkoholu a obezita, aby lidé mohli rakovině předcházet.

Zmínila jste, že první nejčastější rakovinou u žen je rakovina kůže, zaměřujete se i na tuto prevenci?
Rozhodně. Velmi oblíbené jsou naše dny s odborníky ve firmách právě ohledně melanomu kůže, kdy si lidé mohou přijít nechat vyšetřit svá znaménka. Již čtvrtým rokem máme partnerství s La Roche-Posay na prevenci rakoviny kůže, kdysi jsme na festivalech rozdávali vzorky jejich opalovacích krémů, které nám určitě s tímto problémem pomáhají. I když často připomínáme, aby se lidé v létě řádně mazali, ne každý na to slyší. Hodně jich na to přichází s věkem, nebo potřebují více odborných informací. Osvěta se zvyšuje, ale potřebujeme to opět dostat mezi více lidí, proto jsme do aplikace přidali funkci samovyšetření mateřských znamének podle jednoduchého návodu A, B, C, D, E.

Pokud pozorujete neobvyklé mateřské znaménko, můžete se vyšetřit pomocí metody A, B, C, D, E. Zdroj: Loono

Jaký je zájem o informace a prevenci ze strany mladých lidí?
Naše workshopy ve školách jsou hodně oblíbené. Je to určitě i tím, že přednáší studenti medicíny, kteří jim jsou věkově blízko. Naše workshopy jsou zábavné, vizuálně atraktivní, máme odlehčený jazyk. Mladí lidé jsou vděční za to, že s nimi někdo otevírá témata jako sexuálně přenosné choroby, menstruace nebo antikoncepce. Ne vždy se o tom chtějí učitelky bavit nebo nemají k ruce dané pomůcky. Proto do škol dodáváme edukační boxy, kde najdou vše pro výuku. Také se snažíme mladé lidi zastihnout v jejich smartphonech pomocí videoobsahu na našich sociálních sítích. Skvěle nám funguje třeba TikTok.

Co chystáte na příští rok?
V příštím roce se chceme věnovat několika pro nás novým tématům. Zaměříme se více na cukrovku a téma alkoholu a rizikového pití. Dále se budeme věnovat primární prevenci, s čímž jsme začali už tento rok. Nesprávný životní styl – špatné stravování, nedostatek spánku, návykové látky – vede nejen ke vzniku onkologických onemocnění, ale také kardiovaskulárních, k neplodnosti nebo špatnému duševnímu zdraví. Zaměříme se také na prevenci rakoviny tlustého střeva a témata kolem očkování nebo zdravých zubů. Pojedeme festivalovou roadshow na Colours of Ostrava nebo Rock for People, budeme rozvíjet i aplikaci, ve které plánujeme nové funkcionality, jako je očkovací kalendář nebo možnost hlídat prohlídky své rodiny.

Dále nás čekají workshopy ve školách o duševním zdraví, první pomoci, zdravých zubech a akné a 200 až 300 akcí pro firmy a veřejnost. Budeme samozřejmě pracovat i na online obsahu – e-learningových videích, podcastech, příspěvcích na sociální sítě.

Medailonek


MUDr. Kateřina Šédová (Vacková) po vlastní zkušenosti s rakovinou vaječníku založila neziskovou organizaci Loono, aby mohla vzdělávat ostatní o zdraví a prevenci. Organizace pořádá vzdělávací workshopy ve školách, firmách nebo na festivalech. Zábavnou a interaktivní formou předávají důležité zdravotní informace veřejnosti i pomocí jejich sociálních sítí, video obsahu a nové mobilní aplikace Preventivka.

Foto: Jan Nechvíle pro Loono

Související články

Zaručeně zlepší den

Nový test dokáže odhalit rakovinu prsu za pět sekund pomocí slin

Méně jíst dramaticky prodlužuje život a zpomaluje stárnutí mozku

Nejlepším řešením bezdomovectví je prevence, ne hroty na lavičkách, říká spoluzakladatelka Architektů bez hranic

Psaní rukou zlepšuje spojení v mozku více než psaní na klávesnici

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Zapomeňte na 10 000 hodin. Přeskočte pořadí a buďte úspěšní

Inspirace z knihovny: Zapomeňte na 10 000 hodin. Přeskočte pořadí a buďte úspěšní

Opřete se do svého strachu, experimentujte, nebuďte nejlepší – buďte jediní. To jsou jen tři z …