Černé scénáře o budoucnosti dospívajících, kteří si v důležitých momentech studia museli vystačit s distanční výukou, už zazněly nejednou. Složitá situace nepochybně nezůstane bez následků, podle expertky na oblast zaměstnanosti Martiny Rašticové ale mohla pandemie studentům v lecčems taky pomoct. Generaci jako takovou hrozivá budoucnost na trhu práce nečeká.
„Nemyslím si, že mladá generace bude nedovzdělaná, rozhodně ne plošně. Pravděpodobně to bude obtížnější pro některé odborné profese, které potřebují výcvik v terénu, nicméně lidé a obzvlášť mladí lidé se učí všude, tedy nejen ve škole,“ zdůrazňuje Martina Rašticová, která působí na Provozně ekonomické fakultě Mendelovy univerzity v Brně. Výjimečná situace podle ní nabídla studentům spoustu podnětů a zkušeností do celoživotní výbavy. Čelili krizi, museli být flexibilní a přizpůsobovat se nastalé situaci, dostali příležitost více se věnovat oblastem, které je skutečně zajímají.
Ročníky 2000–2002 mohla pandemie obohatit i v oblasti vztahů. „Do budoucna si budou více vážit setkávání s ostatními. Za krize ale přitom poznali více sebe, své kamarády, spolužáky. Mohou se orientovat také podle toho, kdo jak reagoval na pandemii, soucítil s ostatními a respektoval nebo nerespektoval nařízená opatření,“ říká Rašticová. Potenciální riziko vidí do budoucna v takzvaném digital divide – trendu, který může společnost rozdělovat na základě přístupu k technologiím a digitální gramotnosti.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Zapomeňte na 10 000 hodin. Přeskočte pořadí a buďte úspěšní
Opřete se do svého strachu, experimentujte, nebuďte nejlepší – buďte jediní. To jsou jen tři z …