Chybí vám přechod ve vaší ulici? Necítíte se ve své čtvrti bezpečně? Chcete se podílet na kulturním dění v Brně? Všechno jde, když se chce, jak říká Barbora Fodorová – členka autorského týmu projektu Chcu to v Brně. Jeho prostřednictvím se brněnští studenti snaží pomoci občanům aktivně se podílet na veřejném dění.
Kde se vzalo Chcu to v Brně?
Chcu to v Brně je výsledkem mnohem většího projektu Generation Europe. Je to obrovský projekt Německa a Evropské Unie, který má za cíl během tří let spojit mladé lidi z patnácti evropských zemí. Každá země si v průběhu vytvoří vlastní projekt týkající se aktivního občanství na lokální úrovni.
Jak se skupina brněnských studentů prosadí ve veřejném dění města?
Myslím, že být pod záštitou tak velkého projektu a částečně financováni Evropskou Unií nám velmi pomohlo. Ale co se týče komunikace s úřady, shánění grantů a protlačení našeho projektu na veřejnost, tak v tom jsme byli na vlastní pěst. A zvládli jsme to. Jak se říká, všechno jde, jen se musí chtít.
Lidé si na vašich webových stránkách mohou zvolit kategorii, ve které by chtěli něco změnit: bezpečnost, politika, kultura a mnoho dalších. Co následuje dál?
Pod jednotlivé oblasti jsme rozdělili 40 nejčastějších problémů, se kterými se obyvatelé Brna podle našeho průzkumu potýkají. Každý problém má vypracované řešení – jak postupovat, na jaký úřad se obrátit, jaký formulář použít, tipy, na co se zaměřit. Pokud by se konkrétní problém na webovkách nenacházel, mohou se občané obrátit přímo na nás a my mu rádi poradíme.
Fungujete tedy pouze jako zprostředkovatelé?
Naší myšlenkou je zjednodušit komunikaci mezi občany a úřady, protože právě na komunikaci podle našich průzkumů a zkušeností řešení problémů mnohdy vázne. Snažíme se motivovat lidi, aby byli ve svém městě aktivnější. Přičinění o změnu necháváme tedy hlavně na nich samotných.
Potřebují brněnští občané postrčit, aby se do veřejného dění zapojili?
Neřekla bych postrčit. Problém vidím spíše v tom, že většina obyvatel Brna netuší, že se mohou do veřejného dění zapojit i jinak než u voleb. Takže se naším projektem snažíme zvýšit povědomí o tom, že lidé samotní mohou mnohé změnit a není to ani tak náročné, jak by si mohli myslet.
Jak se o vás lidé mohou dozvědět, když se chtějí zapojit?
Máme webovky, facebookovou stránku, poutače v tramvajích a také pěkně old-school způsobem roznášíme letáčky. Od září plánujeme workshopy s tématikou aktivního občanství určené hlavně pro druhý stupeň základních škol a pro střední školy. Myslím, že právě přes novou generaci Brňáků by se nám mohlo podařit rozšířit řady aktivních občanů. Pokud vše půjde na školách dobře, plánujeme i verzi pro širší veřejnost.
Medailonek
Barbora je čtyřiadvacetiletá malířka, vášnivá cestovatelka a začínající grafická designérka. Pochází ze Slovenska, ale v Brně žije už pět let a zamilovala si jeho otevřenost a uvolněnost, stejně tak jako místní kulturní a kavárenskou scénu. I proto se rozhodla aktivizovat právě v Brně a zasadit se zde o změnu k lepšímu. V Chcu to v Brně má na starosti spolupráci s grafiky a dohled nad webem a promo materiály.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Jak se z obyčejného člověka stane vlivná osobnost? Steve Jobs motivuje ostatní
Steve Jobs byl jako každý z nás. Člověk z masa a kostí. Co konkrétně jej odlišilo? Díky čemu uspěl?…