Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Imunita z pohledu psychosomatiky. Jak jít svému zdraví naproti?

4 minuty radosti
Ilustrační foto: Pexels

Obranyschopnost našeho organismu je v dnešní době možná ještě důležitější než jindy. Ne vždy však víme, jak svou imunitu podpořit a pomoci jí v její obranné funkci. Na toto téma pohovořila klinická psycholožka Michaela Fialová ve webináři pořádaném Inspire Academy.

Funkce imunity

Imunitní systém má za úkol bránit naše tělo před škodlivými vlivy. Jedná se o jeden ze tří řídících systémů lidského organismu. Imunita dále spolupracuje se systémem hormonálním a imunitním a všechny tři principy pracují ve vzájemné součinnosti. Pokud tedy jeden z nich nefunguje, jak má, problém se automaticky projeví i v těch ostatních. Celostní medicína však ke zmíněnému principu přidává i další faktory, které podle jejích zástupců z řad psychologů a lékařů mají vliv na naše fyzické zdraví.

Jak souvisí imunita s naší psychikou?

Podle modelu Michaely Fialové a Jarmily Klímové souvisí fyzické zdraví se čtyřmi dalšími systémy. Těmi jsou myšlení a emotivita, vztahy k sobě, k druhým a ke světu, energie v podobě fyzické či duchovní síly a vnímání smyslu a řádu v našem životě. Všech pět aspektů se potom vzájemně ovlivňuje, a tak když neprospíváme v jednom z nich, odrazí se to na některém ze čtyř dalších. „Pokud například máme problémy ve vztazích, nejčastěji se to projeví úbytkem energie a potažmo rozvojem zdravotních potíží,“ uvedla Fialová.

Ilustrační foto: Inspire Academy

Stres

Ústředním oslím můstkem mezi psychikou a imunitou je stres. Stresová reakce mobilizuje tělo k reakci na ohrožení. Nadledvinky začnou vylučovat stresový hormon kortizol, který zvyšuje hladinu cukru v krvi, omezuje metabolické procesy a rozkládá lymfatickou tkáň, jež je zásadní pro naši imunitu. Zvýšené množství kortizolu v krvi je tedy pro imunitní systém špatnou zprávou. Michaela Fialová problém rozvádí na příkladu úzkostných reakcí.

Strach a úzkost jsou reakce na ohrožení. Přirozenou reakcí těla je tedy mobilizace k obraně. Během vteřiny jsme připraveni bojovat. Lidé však mají tendenci obranné reakce potlačovat, a to především proto, že probíhají skrze agresi, která je nejzakazovanější emocí vůbec. Neventilovaná agrese pak vede zpět k úzkostem a dostáváme se tak do chronického kruhu stresu,“ řekla Fialová.

Michaela Fialová. Foto: Inspire Academy

Zdravá agrese

Podle Fialové navíc potlačování agrese vede ke kumulaci velkého množství energie, které se nakonec může obrátit proti nám v podobě autoimunitních onemocnění. Zdůrazňuje přitom fakt, že pojmu agrese společnost vtiskla negativní význam, který ale nevystihuje jeho pravou podstatu. Neutrální agrese je totiž pouhým výbojem energie, který nemusí být destruktivní či ohrožující. „Agresi vidíme při porodu, při klíčení rostliny či líhnutí ptactva. To, co známe jako agresivní chování, už je zneužitím agrese,“ vysvětlila Fialová.

Jak tedy pomoci své imunitě?

Kromě zmíněných psychologických a sociálních nástrojů prevence můžeme svou imunitu podpořit i v samotném průběhu nemoci. Svou roli hraje například odborná terminologie lékařů. „V lékařských zprávách lidé rozumí často jen spojkám. V důsledku toho jsou málo informovaní o své nemoci a propadají bezmoci. Důvěra v uzdravení však spočívá i v pocitu vlastní moci, který do velké míry spočívá v porozumění a dostatku informací. Proto je důležité zajímat se o to, co se v našem těle děje,“ uvedla Fialová.

Kupříkladu symptomy virózy, jako je kašel, rýma či horečka, jsou prostými projevy funkční imunity. Smysluplným postupem je proto snaha je podpořit, nikoliv se jich zbavit pomocí léků. „Místo pojídání paralenů stačí nalít si horký čaj, lehnout do postele a potit se. Pomůžeme tak urychlit přirozený projev boje organismu s onemocněním, místo abychom mu práci znesnadňovali. Pokud budeme důvěřovat vlastní imunitě, přispějeme ke svému uzdravení,“ doporučila Fialová.

Související články

Zaručeně zlepší den

Duha může být k vidění i v noci. A je to krásná podívaná

Českou aplikaci pro duševní wellbeing VOS.health využívá celý svět

Začněte se hýbat. Krátké procházky prospívají zdraví

Svého dárce kostní dřeně nenajde každý čtvrtý vážně nemocný, říká zakladatelka Náboru hrdinů Martina Chmelová

Inspirativní rozhovor

Amputací nohy život nekončí, říká plavkyně Věra Závorková

Amputací nohy život nekončí, říká plavkyně Věra Závorková

Ve 13 letech jí lékaři diagnostikovali nádor v koleni, následná léčba včetně chemoterapie ovšem nepomohla, a tak musela podstoupit amputaci. I přes to se Věrka nevzdává a vyhrává jednu medaili za druhou. Jejím snem je paralympiáda.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Utopia Avenue přináší příběh fiktivní kapely z 60. let

Inspirace z knihovny: Utopia Avenue přináší příběh fiktivní kapely z 60. let

Jaké bylo mít hudební skupinu v 60. letech minulého století? Celosvětově uznávaný spisovatel David…