Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Ekoznačení potravin má vliv na výběr jídla. Podporuje udržitelné stravování

3 minuty radosti
Ilustrační foto: Pexels

Udržitelné stravování je stále více trendy. Přibývá vegetariánů a veganů, rostlinnou stravu už najdeme ve všech větších supermarketech. Cílem je ulevit naší planetě. Vědci nyní zkoumali, jaká strategie je při propagování těchto diet nejefektivnější. O závěrech studie informoval server Earth.

Tým vědců zaštítěný univerzitou v Bristolu odhalil, že jedním ze způsobů propagace udržitelné stravy je označovat potravinářské výrobky informacemi o udržitelnosti, takzvaným ekoznačením. Uživatelům jsou poskytovány podrobnosti o využívání vody, půdy a o emisích skleníkových plynů pomocí systému semaforů. Další účinnou strategií se ukázalo být takzvané sociální pošťuchování. Funguje na bázi sdělování spotřebitelům, který konkrétní produkt je nejoblíbenější volbou.

Které jídlo byste upřednostnili?

Odborníci výzkum prováděli ve Velké Británii. Respondenty rozdělili do tří skupin. Všichni účastníci měli k dispozici jídelní lístek obsahující tři různé možnosti jídla (hovězí burrito, kuřecí burrito a vegetariánské burrito), přičemž byli požádáni, aby si vybrali jeden pokrm, který by snědli.

První skupině byla ukázána jídla se semaforem (hovězí burrito mělo červenou barvu vyjadřující, že jde o neekologické jídlo, kuřecí burrito bylo oranžové, tudíž neutrální, vegetariánská varianta jídla disponovala zelenou značkou, což znamená, že pokrm splňuje podmínky udržitelnosti).

Skupina dvě si vybírala jídlo podle značení oblíbenosti. To znamená, že vegetariánské burrito bylo označené jako nejpopulárnější pomocí nálepky zlaté hvězdy. Jednalo se tedy o formu sociálního pošťuchování. Třetí skupině pak nebyla ukázána ani ekoznačka, ani nedošlo k sociálnímu pošťouchnutí. Lidé si zkrátka vybrali, co chtějí jíst.

Výzkumníci zjistili, že jak ekoznačka, tak sociální pošťuchování jsou vysoce účinnými způsoby ovlivňování výběru nejudržitelnější možnosti stravování. Ekoznačka se přitom ukázala být nejefektivnější. Tato zjištění naznačují, že bychom se měli zaměřovat na tyto dva způsoby propagace, abychom snížili spotřebu masa a zmírnili globální oteplování.

Autorský článek Gabriely Brázdové s použitím informací z Earth a Behavioral Public Policy

Související články

Zaručeně zlepší den

Opojná moc parfémů. Dokážou ovlivnit naši náladu, energii i sympatie k druhým

Brněnští designéři nábytku vyvinuli speciální židle pro pacienty po operaci nohou

Astronomové zpozorovali hnědého trpaslíka žhavějšího než Slunce

Geoinženýrství: „Ztlumení slunce“ by mohlo zabránit tání ledovců

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Existuje nejlepší maminka na světě? Kniha, která potěší děti i rodiče

Inspirace z knihovny: Existuje nejlepší maminka na světě? Kniha, která potěší děti i rodiče

Která maminka je ta nejlepší? Odpověď na tuto otázku hledají spisovatel Sébastien Perez a…