Téma čtyřdenního pracovního týdne je v Česku teprve pár měsíců, v ostatních státech se o něm mluví už několik let. Často jsou zmiňována fakta, že kratší pracovní týden přispívá k dobré náladě zaměstnanců a také jejich produktivitě. Podle britského zpravodajského serveru BBC však méně práce prospívá také naší planetě.
Mezi jedny z benefitů omezení pracovního týdne o jeden den patří dojíždění. „V průměru jsme zaznamenali 21% snížení počtu ujetých kilometrů autem,“ říká anglická ekologická poradenská společnost Tyler Grande. Právě ta byla jednou z prvních, která myšlenku uplatnila. V roce 2011 dala svým zaměstnancům jeden den volna v měsíci navíc, podmínkou bylo věnování se dobrovolnictví.
Minulý rok se pak společnost připojila k dosud největší čtyřdenní pracovní zkoušce na světě a zkoumala, jaké ekologické výhody kratší pracovní týden přináší. Kromě méně automobilových kilometrů zjistila firma také pokles uhlíkových emisí související s odesíláním a ukládáním dat. Podle dalších výzkumů lidé věnují ušetřený čas turistice nebo koníčkům.
Někteří odborníci však varují také před opačným efektem. „Třídenní víkend by mohl vést k větší spotřebě uhlíkově náročného zboží a služeb,“ říká ekonom Anupam Nanda z Univerzity v Manchesteru. „Pokud nakonec letíte letadlem nebo jedete sto mil za volnočasovými aktivitami, stěží to pomůže vyřešit klimatickou krizi.“
Čtyřdenní pracovní týden začíná být trendem také v Česku, kde byl ještě před 67 lety šestidenní pracovní týden s 48 hodinami. Nynější 40hodinový týden tady je až od roku 2001. Některé firmy už zkrácený týden zavedly. Podle odborníků je však myšlenka uskutečnitelná spíše například v IT oblastech. Další variantou je práce z domova.
Výhody jsou zřejmé i pro samotné firmy. „Firmám to dává minimálně to, že mají zaměstnance spokojenější, potažmo i loajálnější. Zároveň podle průzkumů vychází, že jsou zaměstnanci odpočatější, šťastnější, spokojenější a díky tomu následně produktivnější. Nedělají jenom práci, která by se stále opakovala. Dokážou si trochu vydechnout a odpočinout a přináší nové myšlenky a vyšší efektivitu, vyšší produktivitu,“ říká Jan Klusoň ze společnosti Welcome to the Junge v rozhovoru pro iRozhlas.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Novinářky vykreslují ne vždy růžovou realitu médií, dodají ale sílu
Vídáme je každý den v televizi, čteme jejich články nebo hltáme zpravodajství z válečné fronty.…