Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Inspirace z knihovny: Ukliďte si v hlavě díky 10minutové meditaci

Foto: Aneta Šmejcová

Toužili jste někdy prostě vypnout svou mysl? Chvíli na nic nemyslet a zahnat všechny negativní myšlenky? V hlavách většiny z nás to stále šrotuje jako o život a kvůli neustálému přemýšlení o minulosti a budoucnosti se nám nedostává prostoru ocenit to, co se děje nyní. Opustit tento začarovaný kruh pomůže meditace a všímavost. Ukliďte si v hlavě díky knize Andyho Puddicombeho.

Co se vám vybaví, když se řekne meditace? Možná mnich, který sedí v oranžovém rouchu, v horách daleko od lidí, hodiny bez hnutí ve zkříženém sedu a okolo něj se vznáší dým z vonných tyčinek. Pokud vám nesedí náboženský podtext meditace, pak je útlá knížka Ukliďte si v hlavě přesně pro vás, protože meditaci přibližuje lidem s běžnými starostmi.

Andy Puddicombe, autor knihy, odešel v mladém věku do Himálaji stát se buddhistickým mnichem. Poté co se naučil vše potřebné, se vrátil zpět do USA, aby výhody meditace a všímavosti šířil dál. Brzy zjistil, že meditace je ve společnosti opředena spoustou mýtů. Jeho cílem bylo ukázat, že meditace je tu pro každého a že má obrovský potenciál zlepšit nám každodenní život.

Stačí jen 10 minut denně

Našli byste si 10 minut denně? Ano? Tak to je skvělé, protože i pouhých 10 minut stačí k tomu, aby se ve vaší mysli a následně i ve vašem životě začaly dít opravdové změny. Puddicombe ve své knize popisuje, jak využít desetiminutovou meditaci k tomu, abyste se naučili lépe pracovat se svými emocemi a stali se vyrovnanějšími a šťastnějšími lidmi.

Možná se vám zdá 10 minut málo, nicméně i taková chvíle stačí k tomu, abyste začali být všímavější ke svým myšlenkám, pocitům, tělu i k okolí. Pozitivní vliv tohoto cvičení byl navíc prokázán i v provedených studiích.

Knížka je rozdělená na dvě hlavní části. Nejprve autor čtenáře uvede do teorie. Vysvětlí, co to meditace je a čím naopak není. Vyvrátí častou domněnku, že meditace spočívá v odstranění veškerých myšlenek, a na příznačných metaforách vysvětluje, jak mysl během meditace funguje. K teorii připojuje zábavné, ale moudré zážitky získané během svého pobytu v klášteře, které dokládají, jak rušivá a netrpělivá dokáže naše mysl být.

Foto: Aneta Šmejcová

V druhé části přijde na řadu samotná praxe. Ukliďte si v hlavě se tak najednou stává podrobným průvodcem meditací, který vám poví vše, co potřebujete vědět. Naučí vás, jak máte sedět (ale nebojte, žádná krkolomná jogínská pozice to nebude), jak máte být oblečení nebo kde a v jakou denní dobu je nejlepší přistoupit k meditaci.

Nakonec zde najdete i přesný popis několika kroků desetiminutové meditace, která se skládá z všímavosti k vlastnímu tělu a mysli a vnímání dechu. Vedenou meditaci si můžete pustit v aplikaci Headspace.

Výzkumy i příběhy lidí

Kdyby vás vyprávění samotného Puddicombeho nepřesvědčilo, na konci každé kapitoly najdete několik vědeckých důkazů o reálných benefitech technik všímavosti a meditace. Dozvíte se například, že všímavost snižuje intenzitu negativních emocí nebo že meditace prokazatelně oslabuje škodlivé dopady stresu.

Na závěr si můžete přečíst několik příběhů lidí, kterým meditace změnila život k nepoznání. Celá knížka vás tak namotivuje k tomu, abyste si každý den našli čas a chuť na pár minut meditace a stali se všímavějšími k sobě i svému okolí.

Slovo autorky článku:

Knížka Ukliďte si v hlavě mě mnoho naučila. Dostala se mi do ruky v době lockdownu a praktikování meditace každý den mi pomáhalo se se vším lépe vyrovnávat. Nenechte se odradit těžkým začátkem, kdy bude vaše mysl plná myšlenek. Časem se naučíte s myšlenkami pracovat. Líbí se mi, jak Andy Puddicombe přibližuje meditaci všem lidem a snaží se ji očistit o všechny mýty. Meditace totiž není určena jen mnichům v Himálajích, ale může být dobrým pomocníkem pro každého z nás. A to kdykoliv a kdekoliv.

Autorský článek Anety Šmejcové

Související články

Zaručeně zlepší den

Nový lék na cukrovku pomohl lidem shodit čtvrtinu tělesné hmotnosti

Méně práce, více volna. V Británii zavádí novinku

NASA se chystá studovat záhadné měsíční Gruithuisen kopule

Tyto „molekulární vrtačky“ zabíjejí rakovinné buňky a bakterie odolné vůči antibiotikům

Inspirativní rozhovor

Kryštof Bartoš ze seriálu Devadesátky: Jsem trochu mimoň. V lese se zastavím a klidně třeba 20 minut sleduju pavoučka, jak splétá sítě

Kryštof Bartoš ze seriálu Devadesátky: Jsem trochu mimoň. V lese se zastavím a klidně třeba 20 minut sleduju pavoučka, jak splétá sítě

Přečtěte si rozhovor s hercem Kryštofem Bartošem, kterého můžete znát třeba ze seriálu Devadesátky. Jak se jeho život změnil díky úspěšnému seriálu? A u jakých aktivit si nejlépe odpočine?

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Jak změnit způsob myšlení? Pět základních životních otázek, které byste si měli položit

Inspirace z knihovny: Jak změnit způsob myšlení? Pět základních životních otázek, které byste si měli položit

Umění se správně ptát může do značné míry ovlivnit a proměnit naše životy. Špatné odpovědi totiž…