Železniční výhybka je sice nenápadným zařízením, přesto má moc měnit životy. Rutinní kontrolu, kterou musí pracovníci železnice vykonávat za každého počasí, by brzy mohla nahradit umělá inteligence a snímače, které na zhoršující se kvalitu výhybky včas upozorní.
Stavaři a strojaři z VUT vyvíjejí chytré snímače, které se postarají o kontrolu výhybek na železnici, a to bez nutnosti manuální inspekce. Vše bude fungovat vzdáleně. „Cílem je zlepšit vlastnosti výhybek tak, aby byla výhybka sama sebe schopná hlídat, diagnostikovat a posílat informace o svém technickém stavu. Na základě informací by také mělo být možné plánovat údržbu,“ představuje hlavní přínos vyvíjeného systému Otto Plášek, vedoucí Ústavu železničních konstrukcí a staveb na Fakultě stavební.
Základním indikátorem stavu výhybky má být dynamická odezva. Umělá inteligence pak vyhodnotí vibrace vzniklé přejezdem vlaku a včas odhalí případné vady. Čidla by se navíc prostřednictvím vibrací mohla sama dobíjet. Nový systém má omezit osobní kontroly výhybek, které budou na plánovaných vysokorychlostních tratích ještě nebezpečnější. Zároveň reflektuje dlouhodobý nedostatek drážních zaměstnanců.
Vývojáři momentálně testují, kolika snímači je výhybku potřeba osadit, a doufají v brzké uvedení do praxe. Kromě závažných důsledků, jako je vykolejení vlaku, totiž mívá nefunkční výhybka na svědomí také méně dramatické, ale stále nepříjemné události – například velké zpoždění hned několika vlakových spojů a zdlouhavé čekání, než nahlášenou závadu přijede obsluha zkontrolovat.
Amputací nohy život nekončí, říká plavkyně Věra Závorková
Ve 13 letech jí lékaři diagnostikovali nádor v koleni, následná léčba včetně chemoterapie ovšem nepomohla, a tak musela podstoupit amputaci. I přes to se Věrka nevzdává a vyhrává jednu medaili za druhou. Jejím snem je paralympiáda.
Inspirace z knihovny: Sny nám říkají mnohem více, než si myslíme. Jak je rozklíčovat?
Noční výlety do říše snů jsou často skvělou zábavou a opravdovým odreagováním. Člověk v nich může…