Chemici z jihozápadní části Anglie Gloucestershire vyvinuli speciální typ leteckého paliva vyrobený pouze z lidských exkrementů. Podle nezávislých testů je tento druh pohonu téměř totožný s běžným fosilním palivem a podle Cranfieldské univerzity má až o 90 % nižší uhlíkovou stopu, uvádí server BBC.
„Chtěli jsme najít surovinu s opravdu nízkou hodnotou, která by byla velmi hojná. A výkal samozřejmě je hojný,“ uvádí ředitel společnosti Firefly Green Fuels James Hygate. „Samozřejmě by se spotřebovala energie (při výrobě), ale když se podíváme na životní cyklus paliva, 90% úspora je ohromující, takže ano, musíme používat energii, ale je mnohem nižší ve srovnání s výrobou fosilních paliv,“ vysvětluje Hygate a doplňuje, že byť je tento nový druh paliva chemicky totožný s petrolejem na fosilní bázi, neobsahuje v sobě žádný fosilní uhlík.
Hygate začal přeměňovat řepkový olej na bionaftu už před dvaceti lety, při vývoji paliva z lidských výkalů spojil síly s londýnským chemikem z Imperial College Sergio Limaem. „Je to tak vzrušující, protože to bylo vyrobeno z udržitelné suroviny, ke které všichni přispíváme,“ popisuje doktor Lima své dojmy z tvorby a výsledků.
Podle Jamese Hygatea vyprodukuje člověk za rok tolik výkalů, že to stačí na výrobu až 5 litrů leteckého paliva. Let osobním tryskáčem z Londýna do New Yorku by vyžadoval roční odpadní vody 10 000 lidí. V současnosti je udržitelná pouze 0,1 % leteckého paliva, cílem anglických chemiků je zvýšit tento podíl na 5 %.
Letecká doprava je podle Evropské agentury třetím největším producentem emisí skleníkových plynů (předčí ji jen silniční a lodní doprava), kteří přispívají ke změně klimatu. Lidé ji využívají stále více: v roce 2004 letělo téměř dvě miliardy lidí, o patnáct let později už to byl více než dvojnásobek. Některé země se snaží leteckou dopravu omezit, například Francie, která zakázala lety kratší než 2,5 hodiny.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Znáte takové ty knihy, které můžete otevřít na náhodné stránce a cokoliv si z nich v ten moment…