Rozhodli jste se s novým rokem pro kariérní změnu a začínáte podnikat? Jedním z nejdůležitějších kroků je dát o sobě vědět světu. V dnešní době je to téměř nemožné bez vlastního webu (nebo minimálně profilu na sociálních sítích). Texty na webu jsou sice určené pro čtenáře, ale líbit by se měly i internetovým vyhledávačům. S tím vám pomůže analýza klíčových slov. Jak na ni vám poradíme v tomto článku.
Proč řešit optimalizaci pro vyhledávače?
Pravidla psaní textů pro webové stránky můžeme zjednodušeně rozdělit na dvě části. Tím prvním je copywriting, který má za cíl seznámit návštěvníka webu s vaším produktem/službou a také ho přesvědčit o tom, že je potřebuje. Druhou oblastí je optimalizace pro vyhledávače neboli tzv. SEO. Pokud chcete tvořit prodejní texty, neobejdete se bez obou těchto oblastí.
Proč řešit SEO? Zkrátka proto, aby vás lidé na internetu vůbec našli. Čím výš ve výsledcích vyhledávání vás vyhledávač (Google, Seznam) zobrazí, tím víc návštěvníků na vaše stránky zavítá. Při zobrazování výsledků zobrazují nejprve placenou PPC reklamu. V jejím případě platíte za každý proklik na váš web. Pod nimi jsou tzv. organické (přirozené) výsledky vyhledávání. Vaším cílem je dostat se na co nejvyšší pozici. Výzkumy dokazují, že lidé klikají především na prvních 5 míst, na druhou stranu výsledků vyhledávání se jich podívá už jen minimum. Vyhledávače hodnotí, jestli je obsah vašeho webu kvalitní, přínosný a odpovídá tomu, co uživatelé hledají.
Základem je analýza klíčových slov
Ještě než začnete vymýšlet obsah webu, je dobré zpracovat si analýzu klíčových slov. Klíčová slova jsou taková slova či slovní spojení, která souvisí s vaším oborem a zároveň je lidé vyhledávají. Může jít o jednoslovné či dvouslovné výrazy, ale i delší slovní spojení (tzv. longtaily). Na ty se vyplatí zaměřit, i když mají nižší hledanost. Jsou totiž specifičtější a pokud je lidé do vyhledávače zadávají, už mají jasnou představu o tom, co chtějí. Jsou tedy konverznější, což znamená, že častěji vedou k objednávce nebo jinému cíli, než obecnější fráze.
Analýza klíčových slov může mít podobu tabulky, ale zapojit můžete i textové komentáře a grafy. Jak při její tvorbě postupovat? Nejprve se zamyslete, jaká všechna témata s vaší službou/produktem souvisí. Využijte kromě selského rozumu i nástroje jako například Marketing Miner. Vyzkoušet si ho můžete po registraci zdarma, v placené verzi vám pak poskytne komplexnější data.
Hledanost, cena a trendy
Pokud chcete zjistit hledanost klíčových slov ve zmíněném Marketing Mineru, máte dvě možnosti. Tou první je, že do vyhledávače zadáte klíčové slovo, které vás zajímá. Kromě hledanosti se dozvíte i jaká je jeho průměrná cena za proklik (CPC) v případě PPC kampaní a návrhy dalších podobných klíčových slov a jejich celkovou hledanost. V trendech pak vidíte, jak se jeho hledanost mění v čase.
Druhou možností je tvorba hromadného reportu (v horní liště najdete přímo položku Reporty). Zvolíte Hledanost klíčových slov a následně můžete vložit až 100 000 frází najednou přímo ze svého souboru. Ke všem si hromadně vygenerujete potřebné metriky.
Kde všude používat klíčová slova?
Nezapomínejte ale, že text píšete pro čtenáře, ne pro vyhledávače. Pokud text přehltíte stejnými klíčovými slovy, nejen že nebude čtivý a odradí nepřirozeností, ale vyhledávače váš web mohou dokonce vyhodnotit jako nerelevantní a přestanou ho zobrazovat. S klíčovými slovy tedy pracujete opatrně a dávejte je jen tam, kde mají smysl. Určitě je nezapomeňte použít na těchto místech:
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Žena po 40 může být sebevědomá a v kondici. Kniha lékařů poradí, jak na to
Čtyřicítka děsí mnoho žen. Jedná se o pomyslný milník, jehož dosažení však nemusí znamenat nic…