Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Výročí pražského metra: 50 let od jeho otevření

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay

Pražské metro v roce 2024 oslavilo půlstoletí své existence a za tuto dobu se stalo jedním z nejdůležitějších dopravních prostředků v Česku. S více než 60 kilometry tratí a 61 stanicemi propojuje jednotlivé části města a každý den přepraví až přes milion cestujících. Jaké byly jeho začátky, jeho vývoj během uplynulých 50 let a co ho ještě čeká?

Historie a vznik metra

Kořeny pražského metra sahají až do počátku 20. století, kdy se město začalo potýkat s rostoucí dopravní zátěží. Již v roce 1898 se objevily první návrhy na podzemní dráhu, které však zůstaly jen na papíře. V průběhu 20. a 30. let se začalo uvažovat o tom, jak vyřešit přeplněné ulice a zajistit efektivní dopravu pro rychle rostoucí metropoli. Tehdejší městské úřady zvažovaly různé varianty, například tramvajové podzemí podobné tomu v Budapešti.

V roce 1926 se objevily první konkrétní projekty, avšak kvůli finančním problémům a následné hospodářské krizi byly práce na výstavbě podzemní dráhy několikrát odloženy. Navíc dvě světové války způsobily další zpoždění. Myšlenky ožily opět po roce 1945.

V 60. letech byl schválen plán na výstavbu podzemní tramvajové dráhy, ale v průběhu let došlo k rozhodnutí přejít na plnohodnotný systém metra. Výstavba první trasy byla zahájena v roce 1966, a to v úseku I.C mezi stanicemi Sokolovská (dnešní Florenc) a Kačerov. Samotná výstavba byla složitá a došlo při ní k několika komplikacím – od technických problémů až po nutnost přepracování projektu v důsledku tehdejších politických a ekonomických vlivů.

Pražské metro se oficiálně otevřelo 9. května 1974, kdy byla spuštěna první linka C mezi zmíněnými stanicemi. První den provozu bylo zaznamenáno více než 300 000 cestujících, což naznačovalo velký úspěch nového dopravního prostředku. Stanice byly navrženy v architektonickém stylu socialistického realismu, což se odrazilo v masivních konstrukcích a bohaté výzdobě. Například stanice Muzeum a Florenc byly jedny z prvních, které byly vystavěny s charakteristickým podzemním vestibulem a bohatě zdobenými stěnami.

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay

Původní plány se od té doby mnohokrát měnily a postupně byly realizovány další projekty, které daly vzniknout dalším dvěma trasám – trase A (otevřené v roce 1978 z Dejvické na Náměstí Míru) a trase B (otevřené v roce 1985 ze Smíchovského nádraží na Florenc).

Během tohoto období bylo pražské metro důkladně plánováno tak, aby dokázalo odolat i válečným konfliktům. Například některé stanice byly navrženy jako protiletecké kryty a úkryty pro civilní obyvatelstvo v případě ozbrojeného konfliktu.

Pražské metro se pyšní nejen svou efektivitou, ale také moderními technologiemi. Například v 90. letech bylo jedno z prvních v Evropě, které bylo vybaveno automatizovaným systémem řízení vlaků. Dnes je díky moderním systémům pražské metro schopno rychle reagovat na různé situace a zajišťovat bezpečný a plynulý provoz.

Kuriozity a zajímavosti

Pražské metro nabízí také řadu zajímavostí. Věděli jste například, že celková délka všech tunelů je přes 65 kilometrů? A to rozhodně není vše.

Jednou z nejzajímavějších kapitol historie pražského metra jsou určitě změny názvů stanic. Například stanice Anděl se původně jmenovala Moskevská na počest tehdejší spolupráce s hlavním městem tehdejšího Sovětského svazu. Po roce 1989 byla stanice přejmenována a dnes odkazuje na slavnou sochu Anděla, která je v této části města známá.

Další příklad je stanice Vyšehrad, která se dříve jmenovala Gottwaldova podle bývalého československého prezidenta. Po sametové revoluci došlo k přejmenování na současný název, který lépe odpovídá blízkému historickému komplexu Vyšehradu.

Ilustrační foto. Zdroj: Freepik

Stanici Hlavní nádraží řada lidí stále zná jako Wilsonovo nádraží na počest amerického prezidenta. Tento název se však vrátil až po pádu komunistického režimu.

Některé stanice jsou pak známé i dalšími věcmi. Například stanice Náměstí Míru je nejhlubší stanicí metra v Praze, a dokonce i v celé Evropě, sahá až do hloubky 53 metrů. Naproti tomu stanice „Rajská zahrada“ se pyšní jedinečnou kombinací otevřených a uzavřených prostor, což ji činí výjimečnou nejen v pražském metru, ale i v evropském měřítku.

Plánované rozšíření a budoucnost metra

Co čeká metro v dalších 50 letech? Trasa D je jen začátkem plánů na další rozšíření: v budoucnu propojí jižní část Prahy s centrem města. První úsek by měl vést ze stanice Pankrác na stanici Olbrachtova a poté pokračovat až na stanici Depo Písnice. Trasa D je důležitá zejména proto, že propojí oblasti, které dosud neměly přímý přístup k metru, což výrazně zlepší dopravní dostupnost a uleví přetížené trase C.

Plánuje se také modernizace stávajících stanic (například Trasy A, která by měla vést až na letiště Václava Havla), nákup nových souprav a zavedení technologií, které ještě více zvýší efektivitu a bezpečnost přepravy.

Pražské metro je skutečně více než jen dopravní prostředek – je to živá kronika města, která odráží jeho historii, vývoj i plány do budoucna. Půlstoletí provozu metra ukazuje, jak důležitou součástí Prahy se stalo, a s napětím můžeme sledovat, jak se bude vyvíjet v dalších letech.

Související články

Zaručeně zlepší den

Koktejl lidských a zvířecích protilátek by mohl představovat superzbraň proti viru HIV

Masné výrobky s přídavkem hmyzích bílkovin mají lepší výživové hodnoty, zjistili vědci

Jazyk ovlivňuje, jak rychle náš mozek vnímá různé odstíny barev

Stavbou roku je pražská Masaryčka, bazén ve Znojmě i rožnovská knihovna

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Řízky nechte doma. Výlety s Gastromapou Lukáše Hejlíka si zaručeně vychutnáte

Inspirace z knihovny: Řízky nechte doma. Výlety s Gastromapou Lukáše Hejlíka si zaručeně vychutnáte

Už druhé prázdniny po sobě bude velká část Čechů trávit dovolenou v tuzemsku. Letos na jaře vyšla…