Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Odborníci si posvítili na jídelníček Čechů. Radí, co doplnit pro lepší náladu a více energie

Ilustrační foto: Unsplash

Dostatek vápníku, hořčíku, železa nebo draslíku je klíčový pro prevenci neinfekčních nemocí a chronických zánětů. Státní zdravotní ústav zveřejnil několik doporučení, která lidem pomohou udržet si optimální příjem minerálů, a tím i kvalitnější život. „Začněte se o sebe starat ihned. Tělo se vám odmění a budete mít i lepší náladu a životní energii,“ vyzývá profesor Jiří Ruprich.

Monitoring našeho jídelníčku provádí Státní zdravotní ústav dlouhodobě – má to totiž stanoveno zákonem i nařízeními EU. Data získává ze statistik národní Studie individuální spotřeby potravin, která přináší informace o tom, co jednotlivá pohlaví a věkové skupiny konzumují. Ukázalo se, že ženy jsou na tom s minerály o poznání hůře než muži, protože jim chybí dostatek vápníku, hořčíku, železa, zinku, draslíku a selenu. Jejich protějšky mají zpravidla málo vápníku, hořčíku a draslíku.

Nedostatek potřebných živin je zapříčiněn mimo jiné konzumací velkého množství průmyslově zpracovaných a dochucovaných potravin, v nichž není potřebné množství prospěšných látek. Často to je i proto, že lidem nezbývá čas na vaření z čerstvých surovin. Ze zdravotního hlediska se však na jídle šetřit nevyplácí, varuje profesor Jiří Ruprich, vedoucí Centra zdraví, výživy a potravin Státního zdravotního ústavu: „Popsané nedostatky minerálních látek podporují rozvoj chronických zánětů. Ty se mohou stát tichým zabijákem, který přispívá ke kardiovaskulárním chorobám, rakovině, metabolickému syndromu, diabetu, depresím, demenci, poruchám imunitního systému a dalším stavům,“ říká.

Pestrá a čerstvá strava je klíčem k prevenci nemocí. Ilustrační foto: Unsplash

Ke zlepšení současného stavu, a tedy celkového zdraví obyvatelstva, je třeba několik jednoduchých změn, které může provést každý. Základem je konzumace pestré stravy odpovídající energetickému výdeji. Pokud hodně jíme, měli bychom se také hodně hýbat. Stavebním kamenem takové stravy by měla být nezpracovaná zelenina, ovoce a cereálie, v nichž se nachází vláknina potřebná pro zažívací trakt. Omezit je třeba jak cukry, tak nadměrné solení. Oboje lze jednoduše nahradit vhodným kořeněním. Zásadní jsou také bílkoviny. Ty se nacházejí nejen v mase, ale také v luštěninách, které jsou lehčí a neobsahují škodlivé tuky, jako je tomu u živočišných produktů s výjimkou ryb. V neposlední řadě bychom měli dbát na složení nápojů, které mají často vysoký obsah cukrů, zatímco voda je mnohonásobně zdravější i dostupnější.

Zdroj: Státní zdravotní ústav

Související články

Zaručeně zlepší den

Největší kosmický festival v tuzemsku Czech Space Week je zpět. Odstartuje 28. listopadu a přinese opět řadu novinek

Z mimiky obličeje vědci zjistí, zda trpíte Parkinsonem

Jak podpořit mikrobiom bez probiotik? Pomohou rajčata

Pohled z Pákistánu: Jsou městské lesy odpovědí na přehřívání měst?

Inspirativní rozhovor

Národní obrození si zaslouží u studentů více pozornosti, říká Karolína „Zoe“ Meixnerová o svém projektu Literární hysterie

Národní obrození si zaslouží u studentů více pozornosti, říká Karolína „Zoe“ Meixnerová o svém projektu Literární hysterie

Přečtěte si rozhovor s Karolínou Meixnerovou, autorkou knihy Průvodce literární hysterií 19. století a také vtipných videí o spisovatelích z téže doby. Proč se zaměřila na toto období? A jak vypadají její besedy? To vše se dozvíte.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Jóga pro holky ze Západu je barevným průvodcem na cestě k ženskému zdraví

Inspirace z knihovny: Jóga pro holky ze Západu je barevným průvodcem na cestě k ženskému zdraví

Jak se mít ráda? Jak o sebe prostřednictvím jógy pečovat? A jak sladit svou praxi s ženským cyklem?…