Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Vděčnost přináší do našeho života výrazné benefity, tvrdí vědci

Ilustrační fotografie. Zdroj: Dollar Photo Club

V poslední době se stalo hitem psaní si deníčku vděčnosti, který má navodit příjemné prožívání dnů. Někteří radí přemýšlet před spaním nad tím, za co mohou být vděční. Lépe se prý pak usíná. Jaké jsou ovšem vědecky dokázané výhody vděčnosti, které by nás mohli inspirovat k tomu, abychom byli v životě vděčnější?

1) Vděčnost otvírá dveře k většímu počtu vztahů
Nejenže věta „děkuji“ ukazuje na naše slušné vychování, ale oceňování druhých nám může podle studie z roku 2014 uveřejněné v periodiku Emotion přinést nová přátelství. Studie zjistila, že díky poděkování se může z letmých kontaktů stát pravděpodobněji hlubší vztah a vést k novým příležitostem oproti lidem, kteří slůvka díků používají méně často.

2) Vděčnost zlepšuje fyzické zdraví
Vděční lidé zažívaní méně bolestí a sami sebe v průzkumech považují za zdravější oproti běžné populaci. Tyto závěry byly uveřejněny v roce 2012 ve studii v odborném časopisu Personality and Individual Differences. Vděční lidé zároveň prokazují laskavost sami sobě, lépe o sebe a své zdraví pečují. Častěji cvičí, chodí na kontrolní prohlídky, což jim může zajistit delší život.

3) Vděčnost upevňuje psychické zdraví
Vděčnost redukuje mnoho toxických emocí, od závisti a vzteku k frustraci a lítosti. Výzkumník Robert A. Emmons uskutečnil mnoho studií na téma vděčnosti a spokojenosti. Jeho výzkumy potvrdily, že vděčnost zvyšuje štěstí a redukuje depresi.

4) Vděčnost zvyšuje empatii a redukuje agresi
Vděční lidé se častěji chovají prosociálním způsobem, i když se lidé v jejich okolí nechovají příliš laskavě, uvádí studie z University of Kentucky uveřejněná v roce 2012. Účastníci studie, kteří skórovali výše na škále vděčnosti, se méně často mstili ostatním, a to i když dostali negativní zpětnou vazbu. Byli také více citliví a empatičtí vůči druhým, což snižovalo jejich touhu po odplatě.

5) Vděční lidé spí lépe
Psaní si deníku vděčnosti zlepšuje podle studie uveřejněné v periodiku Applied Psychology: Health and Well-Being spánek. Pokud člověk stráví patnáct minut uvědomováním si momentů, za které může být vděčný, předtím než ulehne do postele, může spát lépe a déle.

6) Vděčnost zlepšuje sebeúctu
Ve studii z roku 2014 publikované v periodiku Journal of Applied Sport Psychology vědci oznámili, že vděčnost zvyšuje sebeúctu atletů, což je základní element k optimálnímu výkonu.

Další studie ukázala, že vděčnost snižuje sociální srovnávání. Vděční lidé dokážou ocenit úspěchy druhých místo, aby jim je záviděli. A závist je často spojována s nízkým sebehodnocením.

7) Vděčnost zvyšuje mentální sílu
Vděčnost podle studie uveřejněné v časopise Behavior Research and Therapy nejenže redukuje stres, ale napomáhá při překonávání traumat. Váleční veteráni z Vietnamu s vyššími skóry vděčnosti měli nižší skóry na škále mapující posttraumatickou stresovou poruchu.

Všichni máme schopnost a kapacitu kultivovat naši vděčnost. Věnovat každý den pár momentů uvědomování si toho, za co můžeme být šťastní, místo žehrání na to, co nemáme, nám může být velmi prospěšné. Osvojení si vděčného přístupu vůči životu i lidem kolem sebe je jednou z nejsnazších cest, jak se cítit v životě spokojenější.

Zdroj: forbes.com

Související články

Inspirace

Utrácení peněz nás může dělat šťastnými, tvrdí studie

Společnost

Šest minut čtení před spaním stačí ke zmenšení stresu

Inspirace

Terapeutické hračky pomáhají dětem rozvíjet emoce

Inspirace

Londýnská iniciativa pomáhá lidem najít cestu ke štěstí

Zaručeně zlepší den

Čeští vědci hlásí objev v boji proti rakovině. Nové léky jsou až stokrát účinnější

Čeští vědci vyvinuli unikátní rychlotesty na covid-19. Výsledky odhalí už za hodinu

Praha znovu ovládla anketu o nejlepší místo pro život. Zjistěte, jak se umístil váš kraj

Průlom v boji proti koronaviru. Nový test přináší přesné výsledky už za 90 minut

Inspirativní rozhovor

Subjektivní prožitek je to jediné, co máme. Vytěžme z něj to nejlepší, nabádá duo Brain We Are

Subjektivní prožitek je to jediné, co máme. Vytěžme z něj to nejlepší, nabádá duo Brain We Are

Přečtěte si rozhovor se studenty neurověd - Kryštofem a Vojtou, kteří tvoří podcast Brain We Are.