Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Staňte se chytřejšími! Těchto 8 vědecky podložených tipů vám s tím pomůže

Ilustrační foto: Depositphotos

Přáli byste si být chytřejší? Za určitou úroveň inteligence sice vděčíme našim rodičům, nicméně s pomocí určitého životního stylu se můžeme stát chytřejšími. Následujte osm vědecky podložených tipů uvedených v tomto článku a věřte, že vám vaše mozkové buňky poděkují.

Drobné návyky, které nezaberou mnoho času, vám mohou pomoci pěstovat inteligenci každým dnem. Časem se váš mozek opravdu může zdokonalit a vy začnete být bystřejší. Zlepší se vám paměť i soustředěnost a složité kognitivní úkoly vyřešíte levou zadní.

Pravidelně cvičte

Aktivní životní styl je to nejlepší, co pro svůj mozek můžete udělat. Pravidelný pohyb utužuje paměť, protože podporuje část mozku zvanou hipokampus, která je do fungování paměti zapojená. Z některých studií také vyšlo najevo, že cvičení podporuje růst neuronů a zlepšuje tak strukturu a funkci celého mozku. V zásadě může jít o jakýkoliv pohyb – spíše než typ aktivity je důležitá pravidelnost.

Více čtěte

Čtení rozvíjí inteligenci a pomůže vám vylepšit mnoho mozkových funkcí. Mozek si s pomocí čtení trénuje spoustu různých dovedností od pozornosti a paměti přes uvažování až po predikci. Zároveň načerpáte mnoho vědomostí a zkultivujete svůj psaný i mluvený projev.

Ilustrační foto: Depositphotos

Dopřejte si dostatek spánku

Mozek nemůže bez dostatku spánku optimálně fungovat. Poté, co se uchýlíme večer do postele, začne náš mozek ukládat vzpomínky z pracovní paměti do dlouhodobé. Pokud se cokoliv učíte, je nezbytné se následně dobře vyspat, aby se nové informace uložily do neuronových sítích. Mozek zkrátka spánek nezbytně potřebuje, tak mu ho dopřejme pravidelně a v dostatečné míře.

Travte svůj čas kreativně

Stereotyp a monotónnost nečiní našemu mozku nejlépe. Pokud chcete, aby vám to lépe myslelo, zkuste čas od času obměnit aktivity, které během dne podnikáte. Pěstujte kreativitu každý den a odhodlejte se k byť malým změnám. Zkuste změnit pracovní prostředí nebo vyzkoušet nový recept. Takové nezvyklé činnosti mozku pomohou zůstat ve střehu a soustředit se. A jako bonus porazíte nudu a užijete si trochu zábavy i ve všední dny.

Jezte jídlo bohaté na živiny

Stejně jako bez spánku, ani bez dostatku živin neprobíhají funkce mozku tak, jak mají. Chcete-li zvýšit výkon svého mozku, zařaďte do svého jídelníčku především potraviny bohaté na Omega-3 mastné kyseliny, jako jsou ryby či avokádo. Také vitamín K vám pomůže lépe zvládat obtížnější kognitivní úkoly – obsahují ho zelené listy, například špenát. Důležitá je však celkově vyvážená strava a také dostatek vody.

Ilustrační foto: Depositphotos

Socializujte se

Výzkum mluví o tom, že setkávání se s druhými lidmi stimuluje správné funkce našeho mozku. Člověk je sociální bytost, není tak divu, že čas v blízkosti druhých lidí na nás bude mít pozitivní dopad. Vztahy nám však pomohou zlepšovat i naše kognitivní schopnosti.

Učte se novým věcem

Aby naše mozkové buňky nestagnovaly, je důležité se stále učit něco nového. Může být snadné sklouznout k tomu, že vše, co potřebujeme, už víme. Najděte si, co vás zajímá, a vzdělávejte se v této oblasti, ať už skrze videa, přednášky nebo knihy. Nové věci se můžete učit v jakémkoliv věku a odměnou vám bude zlepšení kognitivních funkcí mozku a trocha té radosti ze života.

Pijte kávu nebo zelený čaj

K lepšímu mentálnímu výkonu vám pomůže také váš oblíbený nápoj. Kofein obsažený v kávě vám dodá energii a pomůže k lepší soustředěnosti a bělosti. Dbejte však na to, abyste kávu pili s mírou. Velké množství kofeinu naopak příliš prospěšné není.

Také zelený čaj má podle studií pozitivní vliv na mozek, a to díky blahodárné látce s krkolomným názvem epigalokatechin galát. Tato látka podporuje tvorbu nových neuronových spojení v mozku, což usnadňuje řešení kognitivních úkolů. Podle jedné ze studií také zelený čaj prospívá pracovní paměti a zlepšuje soustředěnost.

Autorský článek Anety Šmejcové s využitím informací z Healthline.com

Související články

Zaručeně zlepší den

Plzeňské pivo si vychutnáme ze skla. Prazdroj skončil s PET lahvemi

Jste mlsní jako kocouři? Můžete ochutnat speciální kočičí menu

Jak prospět svému zdraví? Pijte zelený čaj

Probiotika pomohou vinicím vyčerpaným suchem

Inspirativní rozhovor

Dostala jsem druhou šanci žít. To je síla, která mě žene dál, říká dobrovolnice Monika Benešová

Dostala jsem druhou šanci žít. To je síla, která mě žene dál, říká dobrovolnice Monika Benešová

Přečtěte si rozhovor s Monikou Benešovou, která si díky odhodlání pomáhat druhým vysloužila ocenění Laskavec. Povídali jsme si o její cestě na Pacifické hřebenovce, o knize, kterou napsala i o tom, kde všude pomáhá jako dobrovolnice.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Africký příběh holky z Trutnova

Inspirace z knihovny: Africký příběh holky z Trutnova

Pro Hanu Hindrákovou je Afrika osudná. Řadu let zde působila jako dobrovolník a v africkém…