I lodní dopravy se týkají témata udržitelnosti a ekologie. Finský výrobce motorů Wärtsilä podepsal smlouvu o úpravě jednoho ze specializovaných plavidel sloužících k zásobování těžebních plošin, takzvaných PSV, aby mohlo využívat jako palivo amoniak. Loď Viking Energy tak bude prvním plavidlem PSV na amoniakové palivo v provozu, informoval server Ekolist.
Amoniak neboli čpavek je jedním z několika alternativních paliv, která zkoumají lodní dopravci ve snaze snížit emise oxidu uhličitého. Výroba čpavku za pomoci energie z obnovitelných zdrojů je podle vědců nejlevnější alternativou k benzinu. Je také levnější na skladování a distribuci než další alternativní palivo – vodík.
Wärtsilä dodá veškeré zařízení nutné k přestavbě plavidla. Přestavba by měla být dokončena začátkem roku 2026 a očekává se, že loď vypluje v první polovině roku 2026. Wärtsilä uvedla svůj první čtyřtaktní motor na amoniak na trh ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku. Tato technologie může podle firmy pomoci snížit emise skleníkových plynů ve srovnání s podobným řešením na naftu o více než 70 procent.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Co by můj syn měl vědět o světě? Kniha oblíbeného autora neporadí, ale pobaví
Jak funguje svět? Na co si v něm dát pozor? Co v životě hledat a před čím se naopak skrýt…