Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Příběhy českých značek: Nanuk Míša je pro Čechy srdcovkou a ve světě unikátem

Míša je český nanukový oblíbenec. Foto: se svolením společnosti Unilever

Teplé dny lákají do ulic a často také na zmrzku nebo nanuka. Máte i vy svého zmrzlého oblíbence? Podle spotřebitelských výzkumů je polovina Čechů spokojená, když v mrazáku najdou tvarohového Míšu. Jak přišel ke svému jménu? Vycestoval někdy za hranice? A změnila se v průběhu let jeho receptura?

Nanuk Míša vznikl v roce 1962 jako reakce na oblibu tvarohových dezertů, kterých si lidé v poválečném Československu cenili především pro jejich vysokou nutriční hodnotu. Už tehdy byl na obalu medvěd, tedy Míša. „Původně šlo o medvěda ledního, protože v Československu bývalo zvykem inspirovat se pro název mražených dobrot polární tematikou, ať už šlo Míšu, nebo třeba Eskymo a Ledňáčka, ale i o samotné slovo nanuk,“ vysvětluje Lenka Adámková ze společnosti Unilever, pod kterou výrobek spadá.

Původní Míša se vyráběl v pražských Vysočanech ze směsi tučného tvarohu, smetany a cukru. Oproti tomu současnému byl menší, měl tvar kvádru a byl zabalený v pergamenovém papíru. Na přelomu 60. a 70. let se jeho výroba přesunula do Zdounek u Kroměříže, kde nanuk získal novou podobu – přibylo dřívko, kakaová poleva a vyrostl na velikost 55 mililitrů. V této podobě se prodává dodnes.

Portfolio Míšů je široké, ten klasický ale zůstává favoritem. Foto: se svolením společnosti Unilever

A že se neprodává málo! Za loňský rok si lidé koupili přes 25 milionů Míšů a podle průzkumů jde u Čechů o vůbec nejoblíbenější nanuk. Zároveň je v tomto Česko poměrně výjimečné. „Míša je typicky česko-slovenská dobrota. Tvarohová chuť je totiž zcela unikátní, nikde na světě nemá tvarohová zmrzlina tak výsadní postavení. Nicméně Míša se pod názvem Túróice prodává i v Maďarsku,“ uvádí Adámková.

Přestože největším favoritem zákazníků zůstává klasický tvarohový Míša, na trhu je ještě několik ovocných variant, kelímkový Míša Protein nejen pro sportovce a dětský Míšánek určený hlavně dětem. „Je bez polevy a velký tak akorát pro dětské ručičky. Důraz jsme kladli především na nutriční hodnoty, aby z této tvarohové svačinky měli dobrý pocit i rodiče – je zdrojem bílkovin, bez lepku, bez umělých barviv a aromat. A co je nejdůležitější: dětem moc chutná,“ uzavírá Adámková.

Související články

Zaručeně zlepší den

Evropským stromem roku je 200 let starý dub v Polsku, Česko má 5. místo

Do Guinessovy knihy rekordů se dostala nejtěžší borůvka na světě

Víme, jak levně zaparkovat na letišti ve Vídni

Drobná úprava designu může zachránit tisíce stromů. Vydavatelství HarperCollins to uvedl do praxe

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Naučte se ovládat své sny. Užijte si třeba románek s celebritou

Inspirace z knihovny: Naučte se ovládat své sny. Užijte si třeba románek s celebritou

Platí, že ve snech je možné cokoliv. Proč je tedy nezačít kontrolovat? Díky osvojení této…