Každý má právo na svůj názor, ale nikdo nemá právo vydávat své názory za fakta. Tak zní motto nového neziskového spolku s cílem zamezit šíření dezinformací, a to už ve fázi, než se vůbec dostanou k cílovým čtenářům.
Mísí nově založeného spolku Nelež je omezení šíření dezinformací kybernetickým prostorem. Za klíč k úspěchu přitom považují odstřihnutí webů, které dezinformace šíří, od jejich příjmů nejčastěji pramenících z reklamy. Oslovují proto přímo inzerenty – podnikatele a firmy, aby svou reklamu na pochybných webech vůbec neumisťovali. Nabízí pomoc s výběrem prověřených inzertních stránek a z těch, které manipulují s lidmi, relativizují fakta, nebo dokonce přímo lžou, sestavují černou listinu.
„Jsme profesionálové, kteří se dlouhodobě zabývají komunikací, pracují s daty nebo se věnují médiím a kterým není jedno, že se tu masivně šíří dezinformace a lži,“ přibližuje předseda spolku Roman Číhalík. Současná aktivita členů spolku však není politická a pracují bez nároku na honorář.
Spolek nehodnotí jednotlivé excesy či chyby, ale zaměřuje se na dlouhodobé a systematické fungování konkrétního média, které podrobují důkladné datové analýze. Výzvu už podpořily například společnosti T-Mobile, Komerční banka, HBO nebo Česká spořitelna.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Zapomeňte na 10 000 hodin. Přeskočte pořadí a buďte úspěšní
Opřete se do svého strachu, experimentujte, nebuďte nejlepší – buďte jediní. To jsou jen tři z …