Ovoce ze zahrádky nebo vejce domácích slepic získávají pro zaneprázdněné obyvatele měst punc výjimečnosti. Drobní pěstitelé a chovatelé jich však naopak mají mnohdy víc, než zvládnou spotřebovat. K oboustranné spokojenosti stačí pár kliknutí. Nový projekt Sousedova zahrada nám představil jeho tvůrce Petr Skála.
Jedna obligátní otázka na začátek – kdo stojí za vznikem projektu Sousedova zahrada a jak se tento nápad zrodil?
Nápad na založení webu jsem dostal loni, když jsem přemýšlel, jak naložit s přebytkem úrody rajčat. Samozřejmě je nabídnete třeba kolegům v práci, sousedovi přes plot, ale už neobcházíte domy po ulici a nezvoníte na každého s dotazem, jestli nechce rajčata. A protože dnes drtivá většina lidí používá internet, proč ho nevyužít k prodeji přebytků ze zahrad a zahrádek? Web jsem vymyslel, realizoval a provozuji zatím sám, ale díky růstu webu budu jistě potřebovat společníka.
Co všechno mohou lidé na vašem webu nabízet a shánět? A co pro to musí udělat?
Sousedova zahrada je místo, kde každý zaregistrovaný uživatel může nabízet přebytky své úrody. Nebo tam naopak můžete nakupovat přebytky ovoce, zeleniny a dalších produktů ze dvora přímo od pěstitelů. Tento způsob prodeje má spoustu výhod pro oba – pěstitel bude za svoji dřinu na zahradě oceněn a zákazník získá maximálně čerstvé a zdravé produkty, prakticky v biokvalitě. A obecný prospěch je ten, že se tyto produkty nemusí dovážet z druhého konce Evropy, nemusí se balit, nemusí se nechat dozrávat a nemusí se chemicky ošetřovat, aby tohle všechno vydržely.
Přebytky ze zahrady jsou tématem aktuálním především v létě. Čeká teď projekt něco jako zimní spánek?
Ano máte pravdu, že nejvíce ovoce a zeleniny se prodává přes léto, ale i v zimě je co prodávat. V zimě můžete na webu sehnat například různé výrobky z ovoce a zeleniny, jako jsou povidla, marmelády, křížaly a další nebo si můžete koupit vajíčka, med, mléko, sýry, brambory na uskladnění, jablka či ořechy. Také maso – ať už králičí, kuřecí, husy, kachny a spoustu dalších věcí. V únoru se už pomalu začínají prodávat sazenice na jarní zahradnickou sezónu.
Kolik lidí váš web v současné době využívá a jaké jsou ohlasy?
Momentálně je na webu registrováno přes 700 uživatelů a každý den přibývají noví a noví, což je skvělé. Web propaguji převážně na Facebooku a reakce jsou zatím pozitivní. Občas si někdo posteskne, že v jeho blízkém okolí nejsou žádné nabídky, ale tím, jak se web rozrůstá, tak věřím, že si brzo na webu každý najde svého pěstitele.
Řešíte i nečekané komplikace? Může se na vás uživatel obrátit, když se prodej neuskuteční podle jeho představ?
Díky tomu, že většinou probíhá přímý prodej mezi prodejcem a zákazníkem z ruky do ruky, tak jsem neřešil stížnost na kvalitu zboží, ale už se vyskytl problém s tím, že prodejce přestal se zákazníky komunikovat. Bohužel neodpovídal i na moje výzvy, tak jsem inzeráty tohoto prodejce musel smazat.
Jaká je vize do budoucna? Chystá se například mobilní aplikace?
O vývoji mobilní aplikace jsem zatím neuvažoval, ale vše samozřejmě záleží na oblíbenosti a úspěchu stránek. Hlavním cílem tržiště do budoucna je, aby fungovalo a líbilo se lidem. Představa je taková, že tržiště bude sloužit i těm nejmenším pěstitelům, kteří budou mít jednou za čas nadúrodu, a bude jim líto ji vyhodit, a tak ji budou moci nabídnout lidem ve svém okolí. A možná to také posílí sousedské vztahy, jistě znáte spoustu lidí ze svého okolí od vidění, a díky webu zjistíte, že mají na zahradě skvělá jablka, prodávají nejsladší med, nebo jejich slepice snášejí ta nejlepší vajíčka.
Amputací nohy život nekončí, říká plavkyně Věra Závorková
Ve 13 letech jí lékaři diagnostikovali nádor v koleni, následná léčba včetně chemoterapie ovšem nepomohla, a tak musela podstoupit amputaci. I přes to se Věrka nevzdává a vyhrává jednu medaili za druhou. Jejím snem je paralympiáda.
Inspirace z knihovny: Žena po 40 může být sebevědomá a v kondici. Kniha lékařů poradí, jak na to
Čtyřicítka děsí mnoho žen. Jedná se o pomyslný milník, jehož dosažení však nemusí znamenat nic…