Šířit nenávist pod rouškou anonymity, kterou nám prostředí internetu poskytuje, je poměrně snadné. Dobrovolnická iniciativa #JsmeTu se však proti ní snaží bojovat. Počet aktivních členů přitom neustále roste.
Cílem iniciativy #JsmeTu je pozvednout diskuze na Facebooku na vyšší úroveň, a to nejen po faktické stránce, ale zejména po té lidské. Do debat proto vnáší zdvořilé komentáře opírající se o fakta a respektující názor oponentů. To vše s nadějí, že se jimi ostatní diskutující inspirují a nenávistné poznámky či extrémistické názory zůstanou upozaděny. Půl roku od vzniku iniciativy #JsmeTu už dobrovolnická skupina čítá tři tisíce členů, kteří se zúčastnili již více než 150 facebookových diskuzí.
#JsmeTu je součástí mezinárodní sítě #iamhere, která sdružuje tyto iniciativy v dalších zemích. Jako první vznikla iniciativa #Jagarhar ve Švédsku, následně #IchBinHier v Německu a #SomTu na Slovensku. Co všechny členy mezinárodní iniciativy spojuje, je názor, že i do diskuzí na sociálních sítí patří lidská slušnost, respekt k oponentovi a názory postavené na faktech.
„S nápadem přenést iniciativu i do Česka a založit ji tu pomohl na začátku Člověk v tísni, skupina ale již dlouho funguje zcela samostatně,“ upřesňuje okolnosti vzniku české odnože koordinátorka iniciativy #JsmeTu Markéta Jourová.
K nejčastějším terčům verbálních útoků, jež se dobrovolníci snaží mírnit, patří uprchlíci, muslimové a aktivisti, ale i politici, vláda či Evropská unie. Členové skupiny se řídí jednotným kodexem a drží se jasných zásad – například apolitičnosti. Jejich komentáře snadno poznáte díky hashtagu #JsmeTu.
Činnost skupiny se setkává převážně s pozitivními reakcemi. Podle interní analýzy dostávaly komentáře členů iniciativy nejvíce lajků, a zobrazovaly se tak na předních pozicích. A právě to je účelem – ukázat aktivně diskutujícím i náhodným „kolemjdoucím“, že je možné debatovat bez agrese. Cílem je také předejít domněnkám, že mají nenávistné příspěvky převahu, a reprezentují tak většinový názor.
Koordinátoři iniciativy však nehodlají usnout na vavřínech. „Máme v plánu růst,“ říká s úsměvem Markéta Jourová. „Chceme otevírat téma hatespeech ve společnosti a ve veřejném prostoru a upozorňovat na to, že lež a nenávist nepatří ani na Facebook, který je taktéž veřejným prostorem,“ doplňuje.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Utopia Avenue přináší příběh fiktivní kapely z 60. let
Jaké bylo mít hudební skupinu v 60. letech minulého století? Celosvětově uznávaný spisovatel David…