Dejme seniorům možnost se rozhodnout, vybízejí neziskové organizace, které se spojily v projektu Společná řeč. Vyzývají (nejen) média, aby skoncovala se stereotypizací a stigmatizací seniorů, která se letos více než kdy jindy ukázala jako problém, s nímž si společnost neví rady.
Cílem výzvy Společná řeč je apelovat na celou společnost, politiky i média, aby nechaly seniory a další ohrožené skupiny obyvatel rozhodovat samy za sebe. Senioři podle nich získali nálepku „ohrožená skupina“, čímž společnost nabyla dojmu, že ví, co je pro ně nejlepší a co chtějí. Naléhavost této problematiky se ukázala ve světle událostí minulých měsíců, které desetitisíce lidí v domovech seniorů a dalších zařízeních uvěznily v sociální izolaci, napospas pocitu samoty. Podle zapojených organizací se však potřebujeme naučit, jak vybalancovat ochranu na jedné straně a potřebu sociálního kontaktu na straně druhé.
Za projektem stojí organizace Adra, Asociace veřejně prospěšných organizací ČR, Maltézská pomoc Olomouc, Nadace Krása pomoci, Naděje Zlín, Právě teď!, Sue Ryder, Terapeutická linka Sluchátko a Totem. Všechny jsou připraveny nabídnout pomocnou ruku při hledání řešení tohoto zapeklitého problému a aktivně se snaží zmírňovat jeho dopady.
Organizace Právě teď poskytuje pomoc v podobě poskytnutí techniky, se kterou se senioři mohou účastnit on-line akcí nebo se spojit se svými blízkými. Telefonní linka Sluchátko nabízí bezplatné konzultace s odbornými psychoterapeuty, kteří jsou zároveň pomyslnými příteli na telefonu. K možným řešením patří i podpora dobrovolnictví. Dobrovolníci totiž klientům přinášejí pocit hodnoty a jedinečnosti. „Právě lidé zapojení do dobrovolnictví objevují v seniorech individuality,“ říká Hana Čadová z havířovského dobrovolnického centra ADRA.
Organizace apelují také na rodinné příslušníky seniorů, aby jim dali možnost a důvěru se rozhodnout. Uvítají bezpečnost a samotu nebo by za dodržení určitých pravidel upřednostnili přítomnost rodiny, která je pro mnohé tím nejcennějším darem? Univerzální odpověď neexistuje. Přesto, že jsou senioři společností často vnímáni jako jednolitá, homogenní skupina, jejich potřeby a požadavky jsou velmi různorodé. Organizace proto doufají v rozvíření veřejné debaty na toto téma.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Lepší vztahy začínají správným rozhodnutím. Kniha Volba lásky vám otevře srdce
Snad každý chce mít hezké vztahy s partnerem, rodinou, přáteli a kolegy v práci. Ne vždy se nám to…