V rámci projektu Železnice bez plastů se už od listopadu instalují na českých vlakových nádražích automaty na pitnou vodu. Správa železnic spolupracuje se sturtupem Lokni, který automaty nainstaloval už na několika českých vysokých školách. Od projektu si slibuje přínos zejména v oblasti ekologie – díky automatu už si zákazníci nebudou muset kupovat samostatnou plastovou lahev.
Kromě hlavního nádraží v Praze, kde byl zprovozněn první automat v jižním koridoru, je v první fázi projektu zahrnuto dalších 11 nádraží – v Kolíně, Praze-Smíchově, Hradci Králové, Náchodě, Děčíně, Plzni, Českých Budějovicích a Břeclavi. V druhé fázi projektu mají být automaty přidány na některé významné místa na Moravě.
„Jen v ČR se ročně prodá přes 900 milionů litrů čisté balené vody, což představuje neskutečné množství jednorázových plastových obalů. Naším cílem je, aby se balené vody postupně prodávalo co nejméně, a tím se množství plastových obalů snížilo. Nic na naší snaze nezmění ani plánované zálohování, protože při vysoké kvalitě veřejné vody v ČR není důvod vodu vozit kamiony, balit ji do plastů a skladovat. Proto chceme motivovat lidi, aby pili zdravou filtrovanou vodu a snížili tak dopad plastových odpadů na životní prostředí,“ vysvětluje ředitel společnosti Lokni Martin Václavík.
Vodu si zákazník načepuje do vlastní lahve. Půl litr neperlivé vody denně bude zdarma, další půl litr pak bude stát 6 korun. Každá další půl litr pak bude o 2 koruny dražší (jeden litr tedy bude stát 8 korun, 1,5 litru 10 korun). Platit bude možné skrze aplikaci Lokni nebo přímo přes platební terminál, který je umístěn na každém automatu. V nabídce je voda perlivá i neperlivá.
„V Česku máme kvalitní vodu z vodovodu, ale ve starých nebo rozsáhlých objektech, jako jsou školy či nádraží, se její senzorické vlastnosti mohou vlivem materiálu potrubí či stagnace zhoršovat. Lidé pak často preferují předraženou balenou vodu. Filtrace, která doupraví pitnou vodu přímo na kohoutku, je podle nás ideálním řešením,“ doplňuje Václavík. K filtraci vody slouží aktivní uhlí, které odstraní z vody všechny částice větší než 0,2 mikronu. Voda by tedy měla být ještě čistší než tradiční kohoutková.
Správa železnic si od projektu slibuje zlepšení služeb pro cestující v duchu udržitelnosti. „Očekáváme, že tento projekt povede k dalším iniciativám v oblasti udržitelnosti v dopravě a že se k nám přidají další partneři a organizace, kteří sdílí naše hodnoty nejen v oblasti ochrany životního prostředí,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Spolupráce Správy železnic a Lokni je plánovaná na 5 let. V případě, že se tato ekologická myšlenka osvědčí v praxi, obě strany nevylučují další rozšiřování filtračních stanic na další nádraží.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Svět je stále lepším místem. A to je Fakt(omluva)
Jde to s námi z kopce. Situace ve světě se horší, množství násilných činů narůstá. Také…