Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Doučování snižuje úzkost dětí z matematiky

Ilustrační fotografie. Zdroj: Dollar Photo Club

Zvýšený tep. Přerývané dýchání. Třes v rukou. Zamlžené vidění. Možná si to pamatuje ze svých školních let. Pro některé děti je to realita před písemkou z matematiky. Vědci nyní odhalili způsob, který by mohl pomoci, aby se úzkostné děti hodin matematiky tolik nebály.

Podle nové studie uveřejněné v odborném časopise The Journal of Neuroscience děti, které přepadá úzkost z matematiky, mohou ve svůj prospěch využít doučování. Vědci zjistili, že procházení matematických příkladů ve dvou snižuje úzkost a přímo mění cyklus strachu v mozku dětí. Zajímavé ovšem je, že tato redukce úzkosti se nevázala na zlepšení matematických schopností.

Úzkost neměla žádný vliv na výkon v této studii. Vědci nenašli rozdíl mezi dětmi, které měli nízkou nebo vysokou úzkost z matematiky před ani po doučování. „Nyní můžeme říci, že tyto rozdíly nejsou spojené s rozdíly ve výkonu. Naopak jsou skutečně spojeny s úzkostí. To nám pomáhá pochopit mechanismy, podle kterých úzkost z matematiky pracuje,“ uvádí autor studie profesor psychiatrie na Stanfordské univerzitě Vinod Menon.

Odhadem 17 – 30 % žáků na prvním stupni se obává matematiky. Vědecký tým přišel s hypotézou, že vystavení žáků matematice, které se tolik obávají, může zapůsobit stejným způsobem jako expoziční terapie. „Pokud budeme opakovaně ukazovat hady a pavouky lidem, kteří z nich mají hrůzu, postupem času se u nich strach sníží. Podobně i vystresované děti mohou těžit z toho, pokud se matematikou budou zabývat častěji,“ uvažoval před zahájením výzkumu Menon.

Výzkumníci proto rozdělili žáky třetích ročníků prostřednictvím dotazníků podle jejich míry úzkosti na dvě skupiny – na děti s vysokou úzkostí z matematiky a na děti s nízkou úzkostí z matematiky. Všem dětem byl při řešení matematických problémů zkoumán za pomoci zobrazovacích metod mozek a bylo zjištěno, že děti s vyšší úzkostí z matematiky mají reaktivnější amygdalu, oblast mozku zodpovědnou za zpracovávání stimulů strachu a emocí.

Zvýšená aktivace v této oblasti bývá častá u lidí s úzkostnými poruchami a fobiemi. „I v tomto mladém věku může stimul matematiky vyvolávat hyperaktivitu amygdaly a zapojovat emoční centra mozku takovým způsobem, který není běžný u dětí s nízkou úzkostí z matematiky,“ vysvětluje Menon.

Všem dětem bylo poté poskytnuto doučování jeden na jednoho třikrát týdně, během něhož byly vystaveny složitým matematickým problémům, také jim bylo pomáháno s jejich slabinami a byly povzbuzovány svými učiteli. O osm týdnů později se obě skupiny prokazatelně stejně zlepšily ve výkonu v matematice. Děti znovu podstoupily skenování mozku a vědci odhalili velké změny u dětí s vysokou úrovní úzkosti z matematiky. Dříve aktivní části amygdaly vypadaly stejně jako amygdala dětí, které se matematiky neobávaly.

„Opakované vystavení může způsobit, že se děti cítí víc v kontrole nad situaci, která zahrnuje řešení matematických problémů, následkem čehož se mírní jejich úzkost z matematiky,“ uvádí autoři studie. Zatím ještě není zjištěno, po jak dlouho tyto změny v mozku přetrvají, a zda doučování může pomoci i s jinými typy úzkostí a zda je nebo důležité, pokud je učitelem člověk nebo počítač. Na druhou stranu tato studie zjistila, že vystavení matematickým problémům skutečně ovlivňuje míru úzkosti, a to bez ohledu na výkon v matematice.

Zdroj: time.com

Související články

Zaručeně zlepší den

Říkáte svým psům, že je máte rádi? Podle nové studie vám zvířata rozumí

Z ruiny hradu Hartenberg se díky nadšencům stala vyhledávaná památka

Jak na prevenci rakoviny prsu? Přečtěte si 9 tipů na zdravá prsa od neziskovky Loono

Vědci úspěšně otestovali vakcínu, která zastaví postup Alzheimerovy choroby

Inspirativní rozhovor

Díky klientům poznávám sama sebe, říká pracovnice centra pro lidi bez domova

Díky klientům poznávám sama sebe, říká pracovnice centra pro lidi bez domova

Přečtěte si rozhovor se studentkou, která pracuje v brněnském Kontaktním centru pro lidi bez domova.