Na jaře byli žáci, studenti i učitelé tzv. hozeni do vody, když museli přejít na distanční výuku. Po letních prázdninách a prvním měsíci školního roku, který – s přihlédnutím ke stávající situaci – proběhl standardně, se situace opakuje. Děti se učí z domova, učitelé se je snaží co nejlépe vzdělat na dálku a asistující rodiče uzavírají trio aktérů, z jejichž úst zní převážně nespokojenost. Navzdory nelehké situaci pro všechny zúčastněné může ale i tento stav přinést něco pozitivního.
Odborníci, ale i někteří učitelé a rodiče pozorují, že dálkové vzdělávání sice možná nezvládne dětem předat sto procent učiva, zato je obohatí o nové dovednosti, jako je plánování, sebedisciplina, práce se stresem nebo praktické využití technologií. „I děti na prvním stupni se během jarní krize dozvěděly, že technologie neslouží jen k zábavě. Najednou musely své mobily, tablety a počítače používat prakticky – pro výuku, komunikaci s kamarády i učiteli. Myslím, že to je žádoucí změna,“ uvedla Lenka Eckertová, ředitelka Nadace RSJ.
I tak je ale pro více než třetinu rodičů domácí výuka zátěží. 16 procent dotazovaných rodičů ve výzkumu společnosti Kalibro uvedlo, že vzděláváním tráví s dětmi více než tři hodiny denně. Co jim může pomoct současnou situaci zdárně zvládnout?
Přečtěte si rozhovor s hercem Kryštofem Bartošem, kterého můžete znát třeba ze seriálu Devadesátky. Jak se jeho život změnil díky úspěšnému seriálu? A u jakých aktivit si nejlépe odpočine?
Lidé jsou křehcí jako sníh a každý z nás potřebuje občas místo pro sebe. To se ve své prvotině…