Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Česká aplikace Všímavec učí školáky mindfulness, zaměřuje se na ty nejmladší

Foto: Vsimavec

Všímavec je první mindfulness aplikací v Česku, která se zaměřuje na psychické zdraví dětí ve školách. Více než polovina psychických potíží začíná už před 14. rokem života, proto je důležité naučit děti včas zvládat zátěžové situace.

Jak zlepšit duševní rovnováhu dětí?

Národní ústav duševního zdraví zveřejnil na podzim loňského roku data, která ukázala, že víc než polovina žáků devátých tříd v České republice jeví známky zhoršeného well-beingu, přičemž 40 % z nich vykazuje známky střední až těžké deprese a 30 % úzkosti. Důležitým krokem je prevence duševních potíží, což je také hlavním cílem aplikace Všímavec. Ta cílí na mladší děti ve věku 6 až 12 let. Prostřednictvím mindfulness cvičení chce u dětí posílit soustředěnost, emoční regulaci, sebepoznání, laskavost a také zvládání stresu.

S pomocí aplikace se děti seznamují s různými mindfulness technikami. Mindfulness znamená doslova všímavost nebo plnou pozornost. Vychází ze starých buddhistických principů, ale těší se oblibě i v současném uspěchaném světě. Řada výzkumů navíc dokazuje jeho prospěšnost pro zdraví lidí, kteří ho praktikují. „Protože aplikaci budou používat i nejmladší školáci, navrhli jsme ji co nejvíc intuitivně, srozumitelně a zábavně. Děti se jednotlivé techniky učí s pomocníkem – kocourem Všímavcem. Kromě toho, že se naučí lépe zvládat stres a emočně náročné situace, působí pozitivně také na symptomy poruch pozornosti jako je například ADHD,“ upřesňuje Ivona Sedláková, která založila projekt společně se Štěpánem Růžou.  

Rozhraní aplikace s průvodcem – kocourem Všímavcem. Zdroj: Vsimavec.cz

Škola by měla učit, jak být spokojený

Pilotní verzi aplikace otestovalo několik desítek škol v červnu loňského roku, od podzimu je v oběhu plná verze. Dalším krokem je vytvoření mobilní verze aplikace, kterou budou moct využívat i děti a rodiče. „Snažíme se přispět k tomu, aby mindfulness měla v našem školství významné místo a aby jednotlivé techniky byly integrovány do výuky. Ve školním prostředí trávíme od dětství každý den, a to minimálně 9 let svého života. Škola má zásadní vliv na náš vývoj a budoucí život, a proto je důležité, aby se věnovala také celkovému well-beingu každého dítěte,“ dodává Ivona Sedláková.

Související články

Zaručeně zlepší den

Kurz „Revma v klidu“ pomáhá lidem s revmatickým onemocněním

Vědci se chtějí inspirovat mravenci při léčení lidí

Nové jídlo s proteiny by mělo být ekologičtější než steak

Kosmetický paradox. Pochází červená rtěnka z Íránu?

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Nechte se vést svým srdcem. Jitka Juliet Navratilová poradí, jak na to

Inspirace z knihovny: Nechte se vést svým srdcem. Jitka Juliet Navratilová poradí, jak na to

Lákala vás někdy představa, že si prostě sbalíte batoh a vyrazíte na druhý konec světa? Autorka…