Ani sousto nazmar! NoWay(st)! zachraňuje přebytky z restaurací před vyhozením

Zdroj fotografie: NoWay(st)!

Brněnské podniky už nemusí přebytečné porce jídla vyhazovat. Projekt NoWay(st)!, který pomáhá levněji prodávat přebytečné porce, si pochvalují podnikatelé i uvědomělí strávníci.

„S přáteli jsme se shodli, že v Česku podobný projekt chybí,“ přibližuje první impulzy k založení iniciativy NoWay(st)! Michaela Gregorová. Se spoluzakladatelem Jakubem Henni ji spojilo působení v projektu DobroKáva i myšlenka zodpovědnějšího přístupu k životu na naší planetě. Proto se pustili do projektu s prozatímním názvem NoWay(st)!, jehož hlavním posláním je omezit plýtvání potravinami.

Inspirací jim byla podobně fungující platforma úspěšně fungující v několika zemích Evropy. „Je to skvělý nástroj, kterým se dá situace alespoň částečně měnit. Uvědomujeme si i další současné problémy, například nadměrné užívání plastů, u těch je ale řešení mnohem komplexnější,“ odůvodňuje Michaela, proč se iniciativa věnuje právě této problematice.

Vzhledem k prvotní fázi projektu, která započala teprve před dvěma měsíci, využili Michaela a Jakub k otestovaní zájmu sílu sociálních sítí. Na Facebookové stránce NoWay-st! sdílí zvýhodněné nabídky zapojených podniků, jejichž přebytečné porce by jinak putovaly do popelnice. První, kdo zareaguje, si je může za sníženou cenu zakoupit, čímž prospěje životnímu prostředí i své peněžence.

Reakce oslovených podniků jsou zpravidla pozitivní. Některé však už mají provoz nastavený tak, aby zbytky maximálně eliminovaly – ani od těch se však NoWay(st)! neodvrací zády. „Rádi o nich dáme vědět. Chceme lidem přinášet také tipy na podniky, které již na vlně minimálního plýtvání fungují,“ doplňuje Míša.

„Téměř denně nám chodí zprávy, jak je to skvělé,“ pochvaluje si Michaela zájem uživatelů. Obratem však přiznává, že se s pozitivními ohlasy setkává zejména ve své sociální skupině. „Nejsem si jistá, zda dokážeme oslovit například starší generaci. Každý, kdo změní svůj postoj, se však počítá, a jedna vlaštovka může ovlivnit další,“ říká.

A co zakladatelé projektu chystají dál? Ačkoliv je v současné chvíli v provozu pouze zmiňovaná stránka na Facebooku, spuštění aplikace i rozšíření do dalších měst na sebe nenechá dlouho čekat. Finální zatím není ani jméno, které možná ještě projde drobnými změnami. Základna zapojených podniků a věrných fanoušků se ale postupně rozrůstá, a tak není o potenciálu této iniciativy pochyb.

Autor článku

Adéla Svobodová