Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Pozitivní zpravodajství: fenomén, který mění pohled na svět a informace

Ilustrační fotografie. Zdroj: Dollar Photo Club

Pozitivní zpravodajství bylo dlouho vnímáno jako milý doplněk klasických zpráv, který ale na tom, že svět je plný krizí a neštěstí, nic nemění. V záplavě negativního zpravodajství se ale vynořuje víc a víc snah ukázat i tu lepší stránku reality.

Nereálné, smyšlené, přibarvené, bezvýznamné, doplňkové. Tak přesně takové pozitivní zprávy nejsou. Jen je pro většinu lidí v záplavě negativismu ve společnosti a především v běžném zpravodajství těžké uvěřit, že se opravdu tolik pozitivního a inspirativního každý den na světě stane. Co ještě se o pozitivním zpravodajství tvrdí, ale není to tak docela pravda?

5 omylů o Pozitivních zprávách, které vysvětlujeme nejčastěji:

Omyl 1: Pozitivní zprávy pouze vytvářejí falešný pocit bezpečí a přesvědčení, že svět je v pořádku.
Nic z toho není záměrem pozitivního zpravodajství. To slouží pouze jako alternativa ke klasickému zpravodajství, které je ze své podstaty zpravidla spíš negativní. Pozitivní zprávy neukazují vylepšený svět, ukazují z reálného světa to, co je v něm zajímavé, přínosné, inspirativní a co se povedlo. Takové zprávy mohou pozitivně ovlivnit náš život. Mnohdy jsou to příběhy ze života obyčejných lidí, slouží tak jako inspirace k využití potenciálu, který se skrývá v každém z nás.

Omyl 2: Pozitivní zprávy nejsou tak důležité jako jiné zprávy.
Pozitivní zpravodajství je ve skutečnosti velmi důležité. Vedle negativního zpravodajství zaručuje rovnováhu v médiích. Zpravodajská negativita může vést k problémům jednotlivců i celé společnosti. Jde například o úzkosti, opovržení vůči ostatním či nedostatek občanské angažovanosti. I negativní zprávy mají v našich životech smysl, musí k nim ovšem existovat objektivní a vyvážená protihodnota. Právě proto jsou pozitivní a negativní zprávy stejně důležité.

Omyl 3: Pozitivní zprávy jsou nevhodné, když se na světě děje tolik strašných věcí.
Naopak. Kdy jindy než v těžkých časech je na místě sdílet trochu inspirace a radosti a ukázat, že svět není tak ošklivý a zlý, jak se občas zdá. Je třeba vnímat nedostatky světa zároveň s jeho úspěchy, jen tak mu můžeme lépe a komplexněji porozumět. Proto by se do médií neměla dostávat jen slabost, selhání a nenávist, ale i síla, vítězství a láska.

Omyl 4: Pozitivní zprávy jsou jen pro „alternativce“ nebo „sluníčkáře“.
Vůbec ne. Pozitivní zpravodajství je plné běžných událostí a inspirace pro každého – dobré zprávy pro naši společnost, příběhy aktivních jedinců či komunit, reálné pohádky s dobrým koncem nebo motivace k osobnímu rozvoji. Pozitivní zprávy dokonce zvyšují tzv. pozitivní vliv, který uvádí, do jaké míry lidé zažívají pozitivní emoce, jako jsou radost, zájem či štěstí. Onen pozitivní vliv posléze přispívá k větší pohodě člověka a také k jeho větší aktivitě. Pak mají lidé chuť zapojit se v místní komunitě nebo být šetrnější k životnímu prostředí.

Omyl 5: Pozitivní zprávy jsou jen o roztomilých zvířátkách.
Pro některá média, která si schovávají příběhy rozkošných zvířátek na závěr vysílání, to možná platí. Obecně je ale záběr pozitivního zpravodajství velice široký. Zahrnuje v sobě nové iniciativy, zajímavé projekty, neotřelé nápady, motivační příběhy, nápaditá řešení, zasloužené úspěchy a řadu dalších témat, která jsou pro přínosnou zprávu dostatečným nosníkem. Stačí si přečíst pár našich článků a sami se o tom přesvědčíte 🙂

Související články

Společnost

Úspěchy a události s dobrým koncem mají ve zpravodajství své místo

Inspirace

25 pozitivních zpráv, které se staly v loňském roce

Inspirace

20+19 pozitivních věcí, které se staly v roce 2019

Zaručeně zlepší den

Astronomové objevili tři nové měsíce

Zatočte s těžkou alergií pomocí léku na astma

Kosmetický paradox. Pochází červená rtěnka z Íránu?

Evropským stromem roku je 200 let starý dub v Polsku, Česko má 5. místo

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Jak změnit způsob myšlení? Pět základních životních otázek, které byste si měli položit

Inspirace z knihovny: Jak změnit způsob myšlení? Pět základních životních otázek, které byste si měli položit

Umění se správně ptát může do značné míry ovlivnit a proměnit naše životy. Špatné odpovědi totiž…