Výroba aut v České republice stoupá. Koncem roku se očekává pokoření rekordu

Výroba osobních automobilů za uplynulé třičtvrtěletí značně vzrostla, nárůst je pozorován také ve výrobě autobusů a nákladních aut. Koncem roku se proto očekává pokoření rekordu z roku 2011 v počtu vyrobených automobilů. Se zvyšující se výrobou se navýšil také počet nových zaměstnanců, a to o více než 3000.

Letošní rok bude s velkou pravděpodobností pro české výrobce automobilů rekordní. Počítá se dokonce s pokořením rekordu z roku 2011. Produkci automobilů totiž Sdružení automobilového průmyslu odhaduje na 1,2 milionu osobních aut, v roce 2011 to bylo „jen“ 1,195 milionu. Nárůst výroby se tak očekává o 6,4 procenta.

Již nyní je však jisté, že výroba osobních automobilů za uplynulá tři čtvrtletí byla více než úspěšná. Oproti loňskému roku produkce stoupla o 12,2 procenta na 936 151 vozů. Největší, 60 procentní podíl přitom patří Škodě Auto, 25 procenty se podílí Hyundai a posléze TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) s 15 procenty.

Co se týká konkrétního počtu aut, do září se produkce Škody Auto meziročně zvýšila na 564 517 vozů, Hyundai vyrobila 233 030 automobilů a TPCA 138 604 kusů.

Růst ale nezasáhl pouze osobní vozy, zaznamenán byl také u autobusů a nákladních aut. Produkce autobusů se za tři čtvrtě roku oproti loňskému roku zvýšila o šest procent na 2557 kusů – největší podíl má Iveco Czech Republic (více než 85 %), následuje ho SOR Libchavy (přes 13 %) a KH motor Centrum Opava (necelá 2 %).

Růst o více než 3 procenta (592 ks) zaznamenal také jediný výrobce nákladních automobilů, Tatra. Nárůst hlásí i výroba motocyklů Jawa, a to o osm procent (996 strojů).

Pro českou ekonomiku to má navíc další blahodárný efekt – se zvyšující se výrobou roste počet pracovníků jednotlivých firem. Za první pololetí roku 2014 se jejich počet zvýšil o 3 procenta, což představuje více než 3 000 nových zaměstnanců.

 

ČTK, Veronika Steidlová Kordasová

Autor článku