Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Vědci radí, jak dodržet předsevzetí. Důležitá je cesta, ne cíl

Ilustrační fotografie. Zdroj: Dollar Photo Club

Nový rok. Mnoho z nás si dalo nějaké předsevzetí, nebo si jich dokonce stanovilo více. Často je však problematické je dodržet. A neplatí to jen o novoročních předsevzetích. Různé cíle si můžeme stanovovat i během roku. Vědci ověřovali, co může napomoci úspěšnému splnění předsevzetí.

Nejlepší je si stanovit pouze jedno skutečné předsevzetí na rok. Nejčastěji mezi ně patří hubnutí, zlepšení svých organizačních schopností, ušetření určité částky, užívání si života naplno a zlepšování kondice. Soustředění na jeden cíl vám napomůže vytrvat. Také nemusíte dělit svou energii do více úkolů, což může být únavné.

Podle výzkumu je pravděpodobnější, že se vám podaří dodržet předsevzetí, pokud se k vám přidá někdo další. V jedné ze studií dvojice, které si dali za cíl navštěvovat po dobu jednoho roku fitness program, zanechali svého rozhodnutí jen v 6 % případů oproti 43 % lidí, kteří se snažili navštěvovat program na vlastní pěst.

Rozhodněte se a vyberte si cíl, který je pro vás osobně důležitý. Zahrňte do svého cíle růst, spojení a příspěvek spíše než nabití peněz, krásy a popularity. Vědci uvádějí, že je důležité zaměřit se na proces a ne na cíl. Ke změně vede spíše zaměření se na určitý konkrétní úsek – např. spíš se vám podaří udržet čistý a uspořádaný pracovní stůl než si říct, že vaše kancelář bude uklizená. A díky tomu, že budeme mít zorganizovaný stůl, vaše kancelář určitě bude působit více uklizeně.

Vyberte si cíl, který vám dává smysl. Usilování o naplnění smysluplného cíle vám přinese také pocit štěstí. Při jeho konkretizaci se zaměřte na akronym SMART, u něhož jednotlivá písmena představují specifičnost, měřitelnost, udržitelnost, relevantnost a časové ohraničení cíle. Například je lepší říct si, že zavolám svému sourozenci jednou týdně, než si stanovit, že si chci se svým sourozencem zlepšit vztahy.

Podle psychologů je důležité vytvořit si návyk. Lidé by měli změnit své okolí natolik, aby se jim snáze předsevzetí dodržovalo. Například když chce člověk zhubnout, zásadně nemá kupovat nezdravé jídlo. Dalším krokem je pravidelné opakování. A ať se stane cokoliv, nenechte se vyrušit od svého předsevzetí. Stanovte si každý den určitý čas, kdy se jeho naplnění budete věnovat.

Další strategií je definovat svůj cíl, poté si představit, co pozitivního vám jeho splnění přinese. Také je důležité uvědomit si, co vás drží zpátky a ke každé obtíži napsat jeho řešení. Například nemám běžeckou obuv, tak zkusím chvíli trénovat ve starších teniskách a pak si pořídím nové.

Další metodou je sepsat si své předsevzetí ve stylu: „jakmile – tak“. Například jakmile udeří 10 hodina večerní, tak vypínám počítač. Vědci zjistili, že tento formát předsevzetí přináší velmi dobré výsledky týkající se denního harmonogramu, napsání životopisu, chování se více altruisticky a snížení množství vypitého alkoholu.

Zahrňte do svých předsevzetí i podporu ze svého okolí. Sepište si, na koho se můžete obrátit, pokud budete mít problém s dodržením předsevzetí. Můžou to být přátelé, odborník, podpůrná skupina, členové rodiny nebo náhodní uživatelé specializovaných internetových fór. Tito lidé podle vědců napomáhají učinit pokrok v životě.

Zdroj: http://www.goodnewsnetwork.org/

Související články

Zaručeně zlepší den

Čeští vědci hlásí objev v boji proti rakovině. Nové léky jsou až stokrát účinnější

Praha znovu ovládla anketu o nejlepší místo pro život. Zjistěte, jak se umístil váš kraj

Průlom v boji proti koronaviru. Nový test přináší přesné výsledky už za 90 minut

Radostná zpráva z vodního světa. Na Hejnickém potoce žijí kriticky ohrožené mihule potoční

Inspirativní rozhovor

Subjektivní prožitek je to jediné, co máme. Vytěžme z něj to nejlepší, nabádá duo Brain We Are

Subjektivní prožitek je to jediné, co máme. Vytěžme z něj to nejlepší, nabádá duo Brain We Are

Přečtěte si rozhovor se studenty neurověd - Kryštofem a Vojtou, kteří tvoří podcast Brain We Are.