Zorientovat se v obrovském množství informací nebylo nikdy tak složité jako v dnešní době. Zprávy se na nás valí ze všech stran – kterým ale věřit? Na to se zaměřuje nový kurz v olomoucké Pevnosti poznání, který chce školáky naučit, jak nepodlehnout mediální manipulaci.
Na počátku projektu stála Barbora Vrbová, která si během svého studia uvědomila, že schopnost kritického myšlení může být jednou z cest ke vzájemnému porozumění. „Žijeme ve společnosti, ve které se informační a komunikační technologie staly běžnou součástí života. Sociální sítě, on-line zpravodajství, lifestyle magazíny i e-shopy, to vše je za obrazovkami nejrůznějších zařízení k dispozici 24 hodin denně. Jak se ale máme rozhodnout, kterým informacím můžeme věřit?,“ ptá se Vrbová.
Kurzy cílí na to, aby jejich účastníci dovedli rozpoznat nejčastější formy mediální manipulace a uvědomili se, že jednotlivé zprávy mají různou pravdivostní hodnotu. Mezi tématy figuruje reklama, fake-news nebo propaganda. Kurzy jsou určeny žákům základních škol od 4. ročníku a zaštiťuje je Filozofická fakulta Univerzity Palackého. „Prostřednictvím neformálních kurzů chceme doplnit školní kurikulum v oblasti, kde můžeme garantovat odbornost a kde předpokládáme ohnisko budoucích celospolečenských problémů,” doplnil proděkan fakulty Ondřej Molnár.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Vydejte se na cesty s Petrem Niklem. Zachytil kouzlo každodennosti
Po delší odmlce se vracíme s oblíbenou rubrikou Pozitivní kniha. Tentokrát vám přinášíme tip na…