Další důkaz, že je výroba z alternativních materiálů nevyhnutelným trendem, přináší firma Adidas. V loňském roce prodal tento teniskový gigant 15 milionů párů bot vyrobených z recyklovaného plastového odpadu. Letos má oblíbená značka ještě smělejší plány. Kromě dalších modelů z plastu vyvíjí nový materiál, který má do budoucna nahradit kůži.
Začalo to sbíráním odpadků vyplavených na pláži a skončilo výrobou milionů tenisek. Už v roce 2015 navázala společnost Adidas spolupráci s organizací Parley for the Oceans a zapojila se do úklidu znečištěného pobřeží. Z původně spíše marketingové akce se vyvinul úspěšný obchodní model, který pojí příjemné s užitečným. Popularita tenisek z recyklovaného plastového odpadu předčila očekávání. Loni se jich prodalo 15 milionů párů, letos jich Adidas plánuje vyrobit ještě o dva miliony párů více.
Do budoucna chce Adidas navíc zcela nahradit kůži její ekologičtější variantou. Boty z veganské kůže uvedl tento obuvnický gigant už v minulosti, aktuálně však spolupracuje na vývoji nového materiálu, který je levný a jeho vznik v podstatě nezatěžuje životní prostředí. Pro výrobu bot chce využít vlákno podhoubí, tzv. mycelium, jehož výhodou je rychlé a nenáročné pěstování – roste téměř na jakémkoliv kompostu.
Náhražka kůže se dá vypěstovat zhruba za tři týdny a velmi jednoduše lze ovlivnit její tvar, tloušťku i texturu. Použití podhoubí v módním průmyslu sice není úplnou novinkou, výroba obuvi nebo jiného zboží z tohoto materiálu je ale zatím spíše výjimečnou záležitostí. Masové využití firmou Adidas by proto tento způsob výroby mohlo rychleji zpopularizovat.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Zapomeňte na 10 000 hodin. Přeskočte pořadí a buďte úspěšní
Opřete se do svého strachu, experimentujte, nebuďte nejlepší – buďte jediní. To jsou jen tři z …