Další důkaz, že je výroba z alternativních materiálů nevyhnutelným trendem, přináší firma Adidas. V loňském roce prodal tento teniskový gigant 15 milionů párů bot vyrobených z recyklovaného plastového odpadu. Letos má oblíbená značka ještě smělejší plány. Kromě dalších modelů z plastu vyvíjí nový materiál, který má do budoucna nahradit kůži.
Začalo to sbíráním odpadků vyplavených na pláži a skončilo výrobou milionů tenisek. Už v roce 2015 navázala společnost Adidas spolupráci s organizací Parley for the Oceans a zapojila se do úklidu znečištěného pobřeží. Z původně spíše marketingové akce se vyvinul úspěšný obchodní model, který pojí příjemné s užitečným. Popularita tenisek z recyklovaného plastového odpadu předčila očekávání. Loni se jich prodalo 15 milionů párů, letos jich Adidas plánuje vyrobit ještě o dva miliony párů více.
Do budoucna chce Adidas navíc zcela nahradit kůži její ekologičtější variantou. Boty z veganské kůže uvedl tento obuvnický gigant už v minulosti, aktuálně však spolupracuje na vývoji nového materiálu, který je levný a jeho vznik v podstatě nezatěžuje životní prostředí. Pro výrobu bot chce využít vlákno podhoubí, tzv. mycelium, jehož výhodou je rychlé a nenáročné pěstování – roste téměř na jakémkoliv kompostu.
Náhražka kůže se dá vypěstovat zhruba za tři týdny a velmi jednoduše lze ovlivnit její tvar, tloušťku i texturu. Použití podhoubí v módním průmyslu sice není úplnou novinkou, výroba obuvi nebo jiného zboží z tohoto materiálu je ale zatím spíše výjimečnou záležitostí. Masové využití firmou Adidas by proto tento způsob výroby mohlo rychleji zpopularizovat.
Více než herečka. Se Simonou Babčákovou o meditaci, sebepřijetí a improvizaci v životě
Přečtěte si rozhovor s herečkou Simonou Babčákovou.