Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Secondhandová revoluce na obzoru. Zájem o zboží z druhé ruky roste

3 minuty radosti
Ilustrační foto: Pixabay

Jedním z celosvětových důsledků pandemie koronaviru se stal zvýšený zájem o použité zboží. Podle analytické společnosti GlobalData poroste v roce 2025 prodej nošeného oblečení a doplňků stejně jako již užívaného nábytku a knih jedenáctkrát rychleji než klasický maloobchod.

Kromě preference levnějšího, ale stále kvalitního zboží, je důvodem materiálová krize. Díky tomu se víc vyplatí koupit si již vyrobené produkty než zaplatit výrobu z nových materiálů. Podle zakladatele největšího českého knižního secondhandu Knihobot Dominika Gazdoše bylo ještě nedávno nakupování zboží z druhé ruky specifickou záležitostí určitých skupin lidí. Postupně se však z této trendové činnosti začíná stávat mainstreamová záležitost, a to nejen vlivem koronavirové pandemie.

K výhodám patří možnost ušetřit při nákupu, a případně i vydělat peníze při prodeji, širší výběr z kvalitních produktů na rozdíl od běžného trhu přesyceného nekvalitními výrobky nebo možnost bezpečného nákupu on-line z pohodlí domova. „Letošní jaro pro nás bylo důkazem, že dokážeme konkurovat běžným knihkupectvím. Duben a květen totiž patří každoročně novým titulům uváděným na trh tak, aby si je čtenáři stihli koupit na jarní a letní sezonu. Nové bestsellery provází marketingové kampaně s rozpočty, kterým zatím nedokážeme konkurovat. Takže nám přišlo logické, že jakmile se opět otevřou obchodní centra, na Knihobotu to pocítíme,“ prozrazuje zakladatel projektu.

Dominik Gazdoš, zakladatel Knihobotu. Foto: se svolením Dominika Gazdoše

Není tedy divu, že se potenciálu secondhandového trhu rozhodli využít i velké řetězce, jako je IKEA, H&M, Levi’s nebo Walmart. „Vlastně si říkám, že to všechno může být jedno velké vítězství a návrat ke zdravým kořenům. Protože změnit návyk, že staré je na vyhození a k nepotřebě a znovu se naučit, že co jednou posloužilo, poslouží i podruhé, to je něco, co může začít zásadně transformovat konzumní společnost, která tu poslední dvě dekády vznikala,“ doufá Dominik Gazdoš.

Související články

Zaručeně zlepší den

Bakterie, které pomáhají zachovat umění

Víme, které země se nebojí turistů, naopak je lákají

Kšandy, heligonku, vidět naposledy moře. Ježíškova vnoučata plní přání seniorů, letos už po osmé

Našla se dosud neznámá Mozartova hudba

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Ticho není nepřítel. Jak se z něj těšit, poradí kniha Radost z ticha

Inspirace z knihovny: Ticho není nepřítel. Jak se z něj těšit, poradí kniha Radost z ticha

Ukrývají se tajemství světa v tichu? Většinu času jsme obklopeni nejrůznějšími zvuky, na které jsme…