Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Propadněte otužování. Ledové koupele prospějí všem věkovým kategoriím

5 minut radosti
Nejznámějším propagátorem otužování je Wim Hof. Zdroj: wimhofmethod.com

Člověk se přirozeně snaží stresovým situacím spíše vyhýbat. Vystavit své tělo menšímu stresu ale občas nemusí být na škodu. Třeba koupelí ve studené vodě. Otužování vám může pomoci zlepšit imunitu i výrazně zlepšit psychiku. Ale nebojte se, nemusíte hned skákat do ledové Vltavy. Přečtěte si, jak otužování do života zařadit postupně a udržitelně.

S otužováním může začít každý zdravý člověk. Bát se ho nemusí puberťáci ani lidé pokročilého věku. Velmi důležité je ale poslouchat své tělo a respektovat aktuální zdravotní stav. Pokud si nejste jistí, zda je pro vás otužování vhodné, raději se poraďte s lékařem. Uvědomte si také, že pokud má mít otužování na vaše zdraví nějaký vliv, je potřeba ho provádět dlouhodobě, pravidelně a postupně.

Při koupání venku dbejte na dech i bezpečnost. Zdroj: Unsplash

Nechtějte všechno hned

Prvním kroky ve zvykání si na chladnější teploty nemusí vůbec vést do kádě s vodou. Začněte třeba tím, že stáhnete topení v bytě. Přetopené místnosti, obzvláště ložnice, nejsou pro naše zdraví to nejvhodnější. Pokračovat můžete otužováním venku. Zkuste během procházek postupně odkládat vrstvy a zvykat své tělo na nižší teploty. Když se zakuklíte do deseti vrstev, vaše tělo nemá důvod trénovat lepší regulaci teploty. Když ale začnete chodit více nalehko, naučí se postupně s rozdíly teplot pracovat a vy zjistíte, že zimu snášíte stále lépe.

Dejte si studenou sprchu

S domácím otužováním ve vodě také začněte s rozvahou. Prvních pár dní postačí lavor se studenou vodou, do kterého můžete postupně máčet končetiny. Když to zvládnete, můžete zkusit sprchu. Umyjte se standardně vlažnou vodou a postupně teplotu snižujte. Zpočátku zvládnete třeba jen 15 vteřin, když ale vytrváte, za chvíli možná hravě zvládnete otočit kohoutek do leva i na dvě minuty. Sprchu doporučujeme zařadit po ránu. Nic nenastartuje den lépe. Naopak se jí vyhněte bezprostředně po nebo před sportovním výkonem nebo v době nemoci.

Odvážní otužilci mohou vyzkoušet koupání v ledovém jezeře. Zdroj: spixabay.com

Vyrazte do přírody

Přesto, že voda z kohoutku umí zchladit pořádně, stále má „pouze“ kolem 13 stupňů. Na opravdovou ledovou koupačku si proto budete muset zajít do přírody. Pro začátek si zvolte jezírko nebo rybník se stojatou vodou, ve kterém s jistotou dosáhnete. Otužovat se nechoďte sami a rozhodně do vody rovnou neskákejte nebo se nepokoušejte o velké plavecké výkony. I když už jste na otužování částečně zvyklí, ponor do chladné vody je pro tělo vždy šok. Proto bohatě stačí, když ve vodě poprvé vydržíte minutu. Později se můžete dostat třeba až na čtyřminutové koupání, které je naprosto dostačující i pro zkušené otužilce.

Dýchejte

Ať už se otužování hodláte věnovat kdekoliv, myslete na to nejdůležitější – dech. Právě správný, řízený dech vám celý proces pomůže lépe zvládnout. O důležitosti dýchání se můžete přesvědčit u velkého propagátora otužování Wima Hofa. Ten tvrdí, že ovládnutí dechu vám pomůže zvládnout všechny stresové situace. Ledová koupel pro tělo rozhodně stresem je. Dechu proto věnujte pozornost ještě před vstupem do vody. Zkuste se úplně zklidnit a několikrát se zhluboka nadechnout nosem do břicha, výdech následně nechte přirozeně plynout. Po posledním výdechu na chvilku zadržte dech a koncentrujte se na své vnitřní pocity. Klidný dech se snažte udržet i při ponoru do studené vody. Pomůže vám se s nekomfortní situací lépe a rychleji vyrovnat.

Ze studené sprchy zkuste udělat každodenní rituál. Zdroj: Unsplash

Využijte výhody otužování naplno

Otužování má pro lidské tělo celou řadu benefitů. Vede ke zlepšení prokrvení těla, což může pomoci se studenými končetinami nebo proti častému nachlazení či viróze. Opakované dobrovolné namáčení v ledové vodě je ale především velkým výstupem z komfortní zóny. Při otužování se snižuje hormon stresu kortizol a naopak se vyplavují endorfiny. Každé překonání se vás tak skvěle nakopne do celého dne. Posílenou vůli a schopnost překonat nepohodlí pak jistě využijete i v dalších oblastech života.

Související články

Zaručeně zlepší den

Svět už nikdy nebude stejný. Čeští vědci objevili nová vesmírná tělesa

Zatočí s plevelem i cenou biozeleniny. V Opavě vznikl stroj, který slibuje revoluci v zemědělství

Dobrá zpráva pro ty, kteří prodělali koronavirus. Podle vědců získávají na několik měsíců imunitu

V USA přišli s unikátním chodítkem. Pomůže starším lidem s chůzí i rovnováhou

Inspirativní rozhovor

Po padesátce jsem začala žít nový život. Víru v sama sebe se snažím vštěpovat i svým klientkám, říká trenérka Dana Škorpilová

Po padesátce jsem začala žít nový život. Víru v sama sebe se snažím vštěpovat i svým klientkám, říká trenérka Dana Škorpilová

Přečtěte si rozhovor s Danou Škorpilovou, která po padesátce skončila kariéru manažerky a začala pomáhat ostatním jako osobní trenérka a výživová poradkyně.