Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Přinášíme 10 zdravých návyků, které uleví vašemu tělu při práci z domova

Zdroj ilustračních fotografií: Canva

Pracovní poloha je velmi důležitá pro naše zdraví. Špatná pozice těla může způsobovat bolesti zad, hlavy a pohybového aparátu i dlouhodobé zdravotní problémy. Přesto podle průzkumu Skanska Reality třetina Čechů nemá na práci z domu vhodné podmínky.

Základní zásadou při práci z domu je zajištění takové pozice, která nenamáhá naše svalstvo. Roli hraje výška židle a stolu, pozice monitoru i tvrdost povrchu, na kterém sedíme. Špatná výška židle či stolu namáhá svalstvo krku i předloktí a může způsobit bolesti zad a pohybového aparátu. Pro spodní část zad jsou důležité i vhodně umístěné opěrky na ruce.

Nejhorším zlozvykem je podle fyzioterapeutů práce z postele či pohovky. Měkký povrch namáhá krk, záda i boky a z dlouhodobého hlediska může způsobit bolesti hlavy, ztuhlost páteře, artritidu i bolesti kostí. Práce z postele navíc přispívá k nespavosti, protože mozek si lůžko místo odpočinku spojuje s produktivitou. Z postele či pohovky přitom pracuje každý desátý Čech.

Jak si tedy zajistit správnou pracovní polohu?

  1. Správnou výšku židle nastavte tak, abyste měli pravý úhel v kolenou i v pase, nohy se musí dotýkat země.
  2. Pokud nemáte polohovatelnou židli, můžete svoji výšku upravit pomocí polštáře.
  3. Polštář se hodí i pro podporu zad. Vždy bychom se při práci měli opírat, abychom nenamáhali záda a krční páteř.
  4. Monitor umístěte do vzdálenosti zhruba na délku paže. Pomůžete tak svým očím.
  5. Obrazovka by vždy měla být jen o něco málo níže, než je výška očí. Skláněním hlavy totiž namáháme krční páteř.
  6. Klávesnici mějte tak blízko, abyste se po ní nemuseli natahovat. Ulevíte tak svalům předloktí i zad.
  7. Počítač si nasměrujte tak, aby vám světlo z oken nesvítilo přímo do monitoru.
  8. Každých 30 minut změňte pozici, protáhněte se, projděte se do kuchyně nebo na balkon. Dlouhodobé sezení v jedné pozici není zdravé pro naše tělo.
  9. Nikdy nepracujte v posteli, na pohovce, na zemi ani u jídelního stolu. Dlouhodobý diskomfort může vyústit ve vážné zdravotní problémy.
  10. Rozvrhněte si pracovní prostor tak, aby byl oddělen od míst určených k odpočinku. Zamezíte tak riziku rozvoje nespavosti a zhoršené kvality spánku.

Související články

Zaručeně zlepší den

Vědci vyvinuli první implantát svého druhu, který zmírňuje bolest bez léků

Čeští vědci na Borneu objevili netypickou masožravku. Čím lapá svou kořist?

Seznamte se s nečekaným objevem. Je jím rekordní hvězda

Inspirace z knihovny: Staňte se pány svých snů. Pusťte se do lucidního snění

Inspirativní rozhovor

Dostala jsem druhou šanci žít. To je síla, která mě žene dál, říká dobrovolnice Monika Benešová

Dostala jsem druhou šanci žít. To je síla, která mě žene dál, říká dobrovolnice Monika Benešová

Přečtěte si rozhovor s Monikou Benešovou, která si díky odhodlání pomáhat druhým vysloužila ocenění Laskavec. Povídali jsme si o její cestě na Pacifické hřebenovce, o knize, kterou napsala i o tom, kde všude pomáhá jako dobrovolnice.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Co by můj syn měl vědět o světě? Kniha oblíbeného autora neporadí, ale pobaví

Inspirace z knihovny: Co by můj syn měl vědět o světě? Kniha oblíbeného autora neporadí, ale pobaví

Jak funguje svět? Na co si v něm dát pozor? Co v životě hledat a před čím se naopak skrýt…