Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Přinášíme 10 zdravých návyků, které uleví vašemu tělu při práci z domova

Zdroj ilustračních fotografií: Canva

Pracovní poloha je velmi důležitá pro naše zdraví. Špatná pozice těla může způsobovat bolesti zad, hlavy a pohybového aparátu i dlouhodobé zdravotní problémy. Přesto podle průzkumu Skanska Reality třetina Čechů nemá na práci z domu vhodné podmínky.

Základní zásadou při práci z domu je zajištění takové pozice, která nenamáhá naše svalstvo. Roli hraje výška židle a stolu, pozice monitoru i tvrdost povrchu, na kterém sedíme. Špatná výška židle či stolu namáhá svalstvo krku i předloktí a může způsobit bolesti zad a pohybového aparátu. Pro spodní část zad jsou důležité i vhodně umístěné opěrky na ruce.

Nejhorším zlozvykem je podle fyzioterapeutů práce z postele či pohovky. Měkký povrch namáhá krk, záda i boky a z dlouhodobého hlediska může způsobit bolesti hlavy, ztuhlost páteře, artritidu i bolesti kostí. Práce z postele navíc přispívá k nespavosti, protože mozek si lůžko místo odpočinku spojuje s produktivitou. Z postele či pohovky přitom pracuje každý desátý Čech.

Jak si tedy zajistit správnou pracovní polohu?

  1. Správnou výšku židle nastavte tak, abyste měli pravý úhel v kolenou i v pase, nohy se musí dotýkat země.
  2. Pokud nemáte polohovatelnou židli, můžete svoji výšku upravit pomocí polštáře.
  3. Polštář se hodí i pro podporu zad. Vždy bychom se při práci měli opírat, abychom nenamáhali záda a krční páteř.
  4. Monitor umístěte do vzdálenosti zhruba na délku paže. Pomůžete tak svým očím.
  5. Obrazovka by vždy měla být jen o něco málo níže, než je výška očí. Skláněním hlavy totiž namáháme krční páteř.
  6. Klávesnici mějte tak blízko, abyste se po ní nemuseli natahovat. Ulevíte tak svalům předloktí i zad.
  7. Počítač si nasměrujte tak, aby vám světlo z oken nesvítilo přímo do monitoru.
  8. Každých 30 minut změňte pozici, protáhněte se, projděte se do kuchyně nebo na balkon. Dlouhodobé sezení v jedné pozici není zdravé pro naše tělo.
  9. Nikdy nepracujte v posteli, na pohovce, na zemi ani u jídelního stolu. Dlouhodobý diskomfort může vyústit ve vážné zdravotní problémy.
  10. Rozvrhněte si pracovní prostor tak, aby byl oddělen od míst určených k odpočinku. Zamezíte tak riziku rozvoje nespavosti a zhoršené kvality spánku.

Související články

Zaručeně zlepší den

Jak na šťavnatá a chutná rajčata? Účinné hnojivo může být levné a zcela přírodní

FOTO: Prohlédněte si nejkrásnější snímky přírody. V celosvětové soutěži bodoval i Čech

Superhrdina mezi rostlinami. Nenápadný keř funguje jako přirozená čistička vzduchu

Návrat lososů do českých řek pokračuje. Malé plůdky se líhnou v krásném prostředí národního parku

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Kniha, která zaujala svět. Malý princ potěší i utěší

Inspirace z knihovny: Kniha, která zaujala svět. Malý princ potěší i utěší

Mám pro vás hádanku. Pochází z planetky B612, přeje si nakreslit beránka a už více než…