Teplé dny lákají do ulic a často také na zmrzku nebo nanuka. Máte i vy svého zmrzlého oblíbence? Podle spotřebitelských výzkumů je polovina Čechů spokojená, když v mrazáku najdou tvarohového Míšu. Jak přišel ke svému jménu? Vycestoval někdy za hranice? A změnila se v průběhu let jeho receptura?
Nanuk Míša vznikl v roce 1962 jako reakce na oblibu tvarohových dezertů, kterých si lidé v poválečném Československu cenili především pro jejich vysokou nutriční hodnotu. Už tehdy byl na obalu medvěd, tedy Míša. „Původně šlo o medvěda ledního, protože v Československu bývalo zvykem inspirovat se pro název mražených dobrot polární tematikou, ať už šlo Míšu, nebo třeba Eskymo a Ledňáčka, ale i o samotné slovo nanuk,“ vysvětluje Lenka Adámková ze společnosti Unilever, pod kterou výrobek spadá.
Původní Míša se vyráběl v pražských Vysočanech ze směsi tučného tvarohu, smetany a cukru. Oproti tomu současnému byl menší, měl tvar kvádru a byl zabalený v pergamenovém papíru. Na přelomu 60. a 70. let se jeho výroba přesunula do Zdounek u Kroměříže, kde nanuk získal novou podobu – přibylo dřívko, kakaová poleva a vyrostl na velikost 55 mililitrů. V této podobě se prodává dodnes.
A že se neprodává málo! Za loňský rok si lidé koupili přes 25 milionů Míšů a podle průzkumů jde u Čechů o vůbec nejoblíbenější nanuk. Zároveň je v tomto Česko poměrně výjimečné. „Míša je typicky česko-slovenská dobrota. Tvarohová chuť je totiž zcela unikátní, nikde na světě nemá tvarohová zmrzlina tak výsadní postavení. Nicméně Míša se pod názvem Túróice prodává i v Maďarsku,“ uvádí Adámková.
Přestože největším favoritem zákazníků zůstává klasický tvarohový Míša, na trhu je ještě několik ovocných variant, kelímkový Míša Protein nejen pro sportovce a dětský Míšánek určený hlavně dětem. „Je bez polevy a velký tak akorát pro dětské ručičky. Důraz jsme kladli především na nutriční hodnoty, aby z této tvarohové svačinky měli dobrý pocit i rodiče – je zdrojem bílkovin, bez lepku, bez umělých barviv a aromat. A co je nejdůležitější: dětem moc chutná,“ uzavírá Adámková.
Podpořte Pozitivní zprávy pomocí Givt
GIVT promění vaše každodenní nákupy na internetu v dobrý skutek. Stačí využít Pomocníka nebo před…
Co inspiruje spisovatele k další tvorbě? Miroslav Hlaučo, autor úspěšného románu Letnice, nachází podněty ve všem, co čte, vidí, slyší i prožívá. V rozhovoru prozrazuje, proč nepíše podle pevné osnovy, jak ho překvapil mezinárodní zájem o jeho knihu a proč si na další dílo dává čas.
Inspirace z knihovny: Novinářky vykreslují ne vždy růžovou realitu médií, dodají ale sílu
Vídáme je každý den v televizi, čteme jejich články nebo hltáme zpravodajství z válečné fronty.…