Je potřeba myslet na další dny a snažit se je udělat nejen pro nás, ale přírodu celkově příjemnými. Stále častěji se proto na veřejnosti skloňuje slovo udržitelnost. Chceme-li náš svět zachovat pro budoucí generace, nevyhneme se ekologičtějšímu způsobu života. Příkladem může být školák Pavel, který se pustil do úklidu, základní školy nebo světová značka Dolce & Gabbana.
Mladí lidé jsou kreativní i v případě nakládání s odpadem. Potvrzují to žáci základních škol v Dačicích na Jindřichohradecku a okolí. Ti navrhli podobu 3D tištěné sochy z recyklovaných PET lahví. Projekt má podpořit využití plastových odpadů a inspirovat ostatní. Zároveň tak dojde na upozornění problematiky nakládání se smetím. Socha bude realizovaná v průběhu tohoto roku.
„Školám v Dačicích a okolí jsme jako součást projektu Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání pořídili na začátku letošního roku 3D tiskárny a teď je chceme využít tak, aby děti mohly názorně vidět, jak se z plastového odpadu stává podle jejich návrhu umělecké dílo. Samozřejmě, že tím chceme také poukázat na to, že třídění odpadů má smysl,“ řekla hlavní iniciátorka akce a hlavní manažerka projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání na Dačicku Marie Hazuková. Partnerem akce je společnost PETMAT, která návrh z hlav studentů zpracuje do finální, hmatatelné podoby.
Často se říká, že mladí lidé jsou naší budoucností. Tomuto tvrzení dostál školák Pavel Matuška. Po silvestrovské noci se rozhodl vyrazit ven, aby uklidil smetí po svém ohňostroji. Soucit s přírodou mu však nedovolil odejít, dokud neuklidil odpadky, které tam zbyly i po ostatních návštěvnících.
Aktivního chlapce si při činnosti povšiml blanenský radní Ivo Stejskal, který pak přišel Pavla za jeho postoj ocenit přímo do školy. Chlapec si za svou úslužnou vysloužil poděkování i drobné dárky od města Blanska. „Jsem skaut a nemám rád nepořádek, který je někde v přírodě. Původně jsem šel uklidit po ohňostroji, který jsme měli my. Nepořádek byl ale všude kolem, tak jsem začal uklízet. Na hrázi přehrady toho bylo opravdu hodně, takže všechno, co se dalo uklidit, tak jsem tam uklidil,“ popsal Pavel.
Italský módní dům Dolce & Gabbana přestane od letošního roku ve všech svých kolekcích používat kožešiny. Jedná se o zásadní okamžik potvrzující nastávající trend, kdy pravé kožešiny přestávají být trendy. Naopak se jedná o symbol utrpení zvířat. Ve snaze oslovit mladší zákazníky, kteří čím dál výrazněji vnímají etické a ekologické otázky, se k zákazu zvířecích kožešin zavázalo již mnoho značek. Řadí se mezi ně například Armani, Kering, Prada, Valentino, Versace či Moncler.
„Oznámení společnosti Dolce & Gabbana o odklonu od kožešin představuje další významný milník v boji proti krutému obchodu s kožešinami. Přichází jen několik týdnů poté, co Itálie odhlasovala zákaz chovu kožešinových zvířat,“ konstatovala za organizaci Humane Society International, jež se zabývá ochranou práv zvířat, Clair Bassová.
Autorský článek Gabriely Brázdové s využitím informací z Ekolist, MAS Česká Kanada, Brněnská drbna, Blansko, Ekolist
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Život na cestě je plný dobrodružství. Jak se na něj připravit?
Sníte o tom koupit si dodávku a projet s ní svět, ale nevíte, jak na to? Co je potřeba? Kde začít?…