Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Novoroční předsevzetí jinak. 10 tipů, které vám opravdu zlepší život

Ilustrační fotografie. Zdroj: Pexels

Tahle předsevzetí budete milovat! A my vám navíc poradíme, jak na ně. Letošní desítku předsevzetí, která je radost dodržovat, jsme totiž sestavili spolu s odborníky. Dali jsme si přitom opravdu záležet, abyste se z výsledků radovali nejen vy, ale i vaše okolí.

Ilustrační fotografie. Zdroj: Pexels

BUĎTE STŘÍDMÍ

„Nejlepší zelené předsevzetí je bezpochyby střídmost. Nemusíte do svých životů hned zavádět obří změny, stačí jednu zásadní zavést do svého přemýšlení. Myslete střídmě. Berte si rozvážnost s sebou na nákupy i do restaurace. Než něco přidáte do košíku, nechte zaznít otázku: Opravdu to potřebuji? A možná ještě druhou: A prospívám tím sobě i životnímu prostředí? Dejte si střídmost jako upomínku do telefonu nebo lísteček do peněženky a buďte letos o kousek zelenější,“ doporučuje Martin Mates, zakladatel firmy Econea.

Šetření a radost se nemusí vylučovat. Zdroj: Freepik

(NE)ŠETŘETE NA RADOSTECH

Pokud v této nelehké době řešíte úbytek finančních prostředků, je podle investorky a byznys mentorky Margarety Křížové zásadní ujasnit si, jak na tom jste a na jak dlouho máte rezervu. Pak přichází řada na úsporná pravidla, ale i seznam malých radostí.

Může to být hrnek oblíbeného čaje, meditace, výhled na řeku, objetí někoho, koho máte rádi, procházka po lese, knížka, kterou jste si chtěli dávno přečíst. A až budete doma sami, pusťte si písničku, kterou jste milovali na diskotéce – je jedno, jestli vloni v létě nebo před třiceti lety. A pak si pořádně zatancujte, sami, třeba v kuchyni. Malé radosti totiž nikde nekoupíte, mají cenu zlata, a přesto jsou zadarmo,“ radí Margareta Křížová, která konkrétní tipy, jak ušetřit, sepsala na svém blogu.

Ilustrační fotografie. Zdroj: Canva

NAKUPUJTE S ROZVAHOU

Při dalším nákupu oblečení přemýšlejte nad tím, jestli ho vážně potřebujete. Pokud ano, zkuste si představit, že ho zkombinujete se třemi věcmi, které už máte v šatníku. Místo nákupů levných doplňků zkuste investovat do zlatých šperků. Dá se s nimi spát, koupat, vypadají pořád stejně… A nevytváříte tolik odpadu. Snažte si věci půjčovat, i když se třeba jedná jen o jednorázovou záležitost. Nejudržitelnější jsou ty věci, které už existují. 

Především ale mějte trpělivost se sebou samými i s ostatními. Nechceme přece zbytek našeho života prožít ve vině a hněvu sami na sebe nebo na lidi v našem okolí proto, že si právě koupili kafe do jednorázového kelímku. Spíš než kritika pomůže inspirace a edukace,“ radí Karolína Břinková z magazínu Slow Femme.

Ilustrační fotografie. Zdroj: Pexels

UKLIĎTE SI NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH

Sociální sítě nám mohou dávat různé hodnoty – inspiraci, know-how nebo i podporu. Nicméně velmi rychle se náš čas a pozornost na nich může obrátit ve ztrátové. Proto je dobré si udělat novoroční digitální očistu. Projeďte si profily, které sledujete a zeptejte se sami sebe: Jakou mi tento obsah dává hodnotu? Stojí mi za můj čas? Mám z tohoto obsahu opravdu inspiraci, nebo se jen srovnávám?

Dobré je se také při projíždění sítí pídit po tom, jak se u toho vlastně cítíte. Cítíte se méněcenní nebo vnímáte tlak, že byste měli být úspěšnější, hubenější a lepší? Sociální sítě jsou nástrojem a měly by nám sloužit jen ku prospěchu a podporovat v nás jen to dobré. Udělejte si tedy novoroční řez pro hodnotněji strávený čas online,“ vyzývá zakladatelka projektu Replug Me Karolína Presová.

Dlouhodobá péče o vztahy přináší to nejsladší ovoce. Zdroj: Freepik

PEČUJTE O VZTAHY

Přijměte fakt, že jsou dny lepší i horší, a i bouře je součástí vztahu. Neděste se hned, že je tu krize, a i kdyby byla, dá se na ní společně vyrůst, pokud to oba budete chtít. Mluvte spolu, učte se to po malých krocích – zajít můžete na nějaký příjemný vztahový kurz nebo v rámci společného rozvoje vyzkoušet párový koučink, kde rozhodně nebudete ukazovat a obviňovat jeden druhého, ale naopak budete hledat společný potenciál pro spokojenější zítřky,“ říká vztahová koučka a lektorka Lucie Mucalová o partnerských vztazích.

Její dovětek „váš vztah je jako zahrada – je jen na vás, jak o ni budete pečovat“, je však univerzálně platný pro vztahy všeho druhu, na kterých záleží stejně tak.

VELKÉ CÍLE NAPORCUJTE

S novým rokem často přichází i touha dostat se do formy. Proč ale většina hubnoucích předsevzetí nemá dlouhého trvání? „Důvodem bývají až příliš velké nároky na sebe. Cíl, který si stanovíme například na příštích šest měsíců, by NEMĚL být stejný, jako cíl na příští týden nebo dokonce příští měsíc. Pokud jste to ještě neudělali, zkuste věnovat pár minut tomu, že si svůj velký cíl pro rok 2021 rozpracujete do menších, které jsou dosažitelné a reálné tak, abyste toho VELKÉHO dosáhli,” radí Týna z instagramového profilu @tojidlo a dodává „je fajn říct si, že chceme zlepšit své stravovací návyky, možná chceme shodit nějaké to kilo dolů, ale podstatné je si nové návyky i udržet. A proto si to nedělejme těžší, než to musí být⁠“.

Ilustrační fotografie. Zdroj: Pexels

NEPLÝTVEJTE POTRAVINAMI

Více než polovina vyhozeného jídla pochází v rámci Evropské Unie z domácností. Zodpovědnější postoj k potravinám tak příroda velmi ocení. „Začněte si v roce 2021 psát nákupní seznam před každou návštěvou obchodu a snažte se ho striktně držet. Nenecháte se tak zlákat akčním zbožím, které potom často nesníte. Doma se pak naučte správně odměřovat porce. Především u přílohy máme tendenci navařit více, ale pak nevíme, co s ní. Snažte se minimalizovat odpad při vaření, inspirací vám můžou být i naše recepty. A v neposlední řadě – pokud jdete jíst ven, vezměte si krabičku, abyste si nedojedené jídlo vzali domů,“ radí Petra Čížková z iniciativy Zachraň jídlo.

Kvalitní spánek dokáže kvalitu života výrazně ovlivnit. Zdroj: Freepik

VYSPĚTE SE DO RŮŽOVA

O tom, že je dostatek kvalitního spánku naprosto zásadní pro naše fyzické i duševní zdraví, už není pochyb. Existují však různé hacky a fígle, kterými optimálního stavu dosáhnout. Každému vyhovují jiné postupy a dobrat se k tomu svému je někdy pořádné dobrodružství. O svůj osvědčený trik se s námi podělil i Tomáš Baránek z nakladatelství Jan Melvil Publishing, které mimo jiné vydalo i bestseller Proč spíme.

Nebudu jíst po X. hodině večerní a před Y. hodinou ranní. Tohle předsevzetí, ideálně pokud je doba, kdy nejíte, aspoň 12 hodin, má spoustu zásadních dopadů na zdraví. Věda ukazuje, že časově omezené stravování a pravidelnost pomáhá regulovat cirkadiánní hodiny napříč organismem. Já už se toho držím mnoho měsíců a nemůžu si to vynachválit,“ říká český spisovatel, blogger a nakladatel, který nyní směle experimentuje s biohackingem.

Ilustrační fotografie. Zdroj: Pexels

ZACHOVEJTE VNITŘNÍ KLID

Pokud jsme vnitřně klidní a vyrovnaní, všechny ostatní oblasti našeho života se dříve či později dají do pořádku,“ prozrazuje kouč Jan Menděl. „A to nejdůležitější je kromě dostatečného mentálního odpočinku především autenticita. Buďme opravdoví, k sobě i k druhým. Nezakazujme si žádné emoce, dovolme si cítit, cokoliv cítíme, a mějme se rádi. Kdo si dovolí být autentický, ten se má rád, a kdo se má rád, toho mají rádi druzí,” dělí se zkušený kouč o své poznatky z praxe.

A ještě jedna věc: neberme život a věci v něm příliš vážně. Odneseme si z něj pouze prožitky, zkušenosti, nabyté duševní dovednosti a seznam toho, kolik dobra jsme udělali a kolik lidských duší rozsvítili. Když si to uvědomíme, budeme žít život s laskavým uprdelismem a budeme si vážit opravdu důležitých věcí, jako jsou příroda, dobrota a ohleduplnost,“ dodává se svérázem sobě vlastním.

Ilustrační fotografie. Zdroj: Freepik

BUĎTE VDĚČNÍ. KAŽDÝ DEN

Každý den vám tohle předsevzetí zabere maximálně půl minuty, slibuji. I přes to má velký vliv na naši duševní pohodu. Zkuste se každý den zamyslet nad tím, za co jste ten den vděční. Stačí jedna jediná věc, jeden jediný moment. Vděční můžeme být za to, že slyšíme zpěv ptáků, že jsme měli výborný oběd, který jsme si mohli koupit, že jsme vstávali v teple svého domova, že vám někdo podržel dveře,“ vyjmenovává psycholožka a terapeutka Tamara Valešová Kunčarová.

Ideálně si pro tuto činnost vyhraďte jeden konkrétní čas a udělejte z ní rutinu. Třeba každý den při návratu z práce, při večerním čištění zubů, když uléháte do postele. Pokud chcete pocity vděčnosti zintenzivnit, své každodenní postřehy si zapisujte na kousek papíru. Jednou za měsíc pak zjistíte, že máte celý seznam věcí, za které jste vděční. Prožívaný pocit vděčnosti přispívá ke zmírňování stresu a je součástí péče o duševní zdraví,“ vysvětluje Tamara.

Adéla Svobodová a Kristýna Motlová

Související články

Inspirace

Paběrkuje se už i v Brně. Iniciativa tak pomáhá lidem v nouzi

Inspirace

20+20 pozitivních zpráv, které zpříjemnily rok 2020

Byznys

V Dánsku snížili za 5 let množství vyhozeného jídla o čtvrtinu

Inspirace

Zachraň jídlo rozdalo metrák ovoce, které by jinak přišlo vniveč

Zaručeně zlepší den

Naděje pro pacienty se závažným průběhem covidu. Vědci zjistili, které léky napomáhají zotavení

Zatočí s plevelem i cenou biozeleniny. V Opavě vznikl stroj, který slibuje revoluci v zemědělství

Dobrá zpráva pro ty, kteří prodělali koronavirus. Podle vědců získávají na několik měsíců imunitu

Jak motivovat děti k úklidu? Češi vymysleli hru, která domácí práce mění v zábavu

Inspirativní rozhovor

Po padesátce jsem začala žít nový život. Víru v sama sebe se snažím vštěpovat i svým klientkám, říká trenérka Dana Škorpilová

Po padesátce jsem začala žít nový život. Víru v sama sebe se snažím vštěpovat i svým klientkám, říká trenérka Dana Škorpilová

Přečtěte si rozhovor s Danou Škorpilovou, která po padesátce skončila kariéru manažerky a začala pomáhat ostatním jako osobní trenérka a výživová poradkyně.