Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Nejoblíbenější barva je modrá, symbolizuje harmonii

Ilustrační fotografie. Zdroj: Dollar Photo Club

Máte svou oblíbenou barvu? Snad každý ji má. Ať už vědomě, či nevědomě. A u většiny z nás – a to napříč světem – boduje modrá.

Internetová výzkumná společnost YouGov položila svým respondentům prostou otázku: Jaká je vaše nejoblíbenější barva? Odpovědi byly zajímavé. Zatímco barvy, které se umístily na druhém či třetím místě, se lišily podle země původu dotazovaných, na vítězné barvě se shodli všichni. Modrou označilo nejvíce účastníků ze všech deseti zahrnutých zemí nacházejících se na čtyřech kontinentech. Lišil se pouze podíl lidí, kteří mají modrou v oblibě. Největší byl ve Spojeném království, kde tvořil 33 %, nejnižší v Indonésii, kde byl o deset procent menší.

Podle psychologů symbolizuje modrá barva harmonii, klidu, mír a uspokojení. Je to barva vody, vzduchu a také nebe. Její hlavní schopností je, že uklidňuje.

Zajímavé je, že modrou barvu nevolila žádná specifická skupina lidí. Označili ji muži i ženy, mladí i staří, běloši, černoši i Hispánci. Drobné rozdíly by se přesto našly, například v rámci pohlaví upřednostnilo modrou více mužů než žen.

Autoři výzkumu poukazují i na to, že lidé mají tendenci inklinovat k některým barvám vlivem prostředí, v němž žijí. I přesto uspěla modrá i v Číně, kde jsou žlutá, červená a zelená považovány za barvy, které nosí štěstí.

Druhé místo v oblíbenosti už se napříč zeměmi lišilo, nicméně v žádné se na něj nedostala jiná barva než červená, fialová nebo zelená. Mezi nejméně oblíbenými barvami se naopak objevovala hnědá, bílá a oranžová.

Související články

Zaručeně zlepší den

Zlepšete své vůdčí schopností: Odkryjte potenciál strategického řízení

Procento žen v politice se stále zvyšuje, v Česku ale zatím podíl vyvážený není

Chcete šťastnější vztah? Mluvte se svým partnerem jako se psem

Evropská unie vyzývá sociální sítě, aby před eurovolbami najaly ověřovatele faktů a zabránily tak šíření fakenews

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Zahrajte si na astronomy a najděte souhvězdí

Inspirace z knihovny: Zahrajte si na astronomy a najděte souhvězdí

Lidstvo odjakživa fascinují záhady a neprobádané věci. Nejspíš i proto naše čtenáře nejvíc baví…