V téměř pěti stech obchodech po celé republice budou moct zákazníci dnes udělat dobrý skutek. Stačí, když část svého nákupu předají dobrovolníkům. Jídlo pak poputuje k lidem, kteří o ně mají nouzi.
Projekt se snaží upozorňovat na plýtvání potravinami. Zatímco 40 % Čechů vyhodí nějaké jídlo alespoň jednou za měsíc, na opačné straně stojí lidé, kteří ho mají nedostatek. V Česku žije na hranici chudoby nebo sociálního vyloučení přes 15 % obyvatel.
„Každý bude moci darovat trvanlivé potraviny, které prostřednictvím potravinových bank poputují potřebným v daném kraji,“ vysvětluje základní myšlenku sbírky předsedkyně pořádající společnosti Pavlína Kalousová. Lidé jídlo darují přímo v obchodech, kde ho koupili. Vybírat ho od nich budou dobrovolníci, kterých se letos zapojilo přes dva tisíce.
Cesta potravin je krátká a přímá. Jídlo se na konci dne rozveze do potravinových bank, odkud putuje k jednotlivým charitativním organizacím v onom kraji. Konkrétně pomůže hlavně matkám s dětmi, lidem bez domova, seniorům a mentálně i tělesně postiženým.
K darování jsou vhodné různé trvanlivé potraviny jako konzervy, těstoviny, rýže, mouky, čaje, instantní polévky nebo cukr. Dětem udělají radost cereálie, piškoty i cukrovinky. Darovat je možné nejen dnes, ale prostřednictvím potravinových bank v průběhu celého roku.
Do akce se letos zapojily i mateřské a základní školy. „Rádi bychom prostřednictvím tohoto projektu zapojili blízkou komunitu a upozornili na problematiku plýtvání potravin,“ uvádí ředitelka Mateřské školy Uranie Michaela Kuběnová. Děti v této školce vyrobí zdravé svačinky a ty pak nabídnou okolním firmám výměnou za potraviny do sbírky.
Letošní potravinová sbírka je třetí v pořadí, první se uskutečnila v roce 2013. Při premiéře se vybralo 66 tun potravin, následující ročník už to bylo 173 tun.
Sbírku pořádá Byznys pro společnost ve spolupráci s Českou federací potravinových bank a Armádou spásy. S organizací pomáhá také řada partnerů. Jde o obchody, v nichž lze jídlo nakoupit, ale také společnosti, které pomáhají s rozvozem do potravinových bank nebo samy nějaké jídlo darují. Často jde o potraviny neprodejné či neprodané, přitom ale naprosto nezávadné.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Vydejte se na cesty s Petrem Niklem. Zachytil kouzlo každodennosti
Po delší odmlce se vracíme s oblíbenou rubrikou Pozitivní kniha. Tentokrát vám přinášíme tip na…