Máte doma školáčka, který se bojí matematiky? Není jediný. Snad neexistuje dítě, které by před písemkou z matematiky nezažilo alespoň drobný pocit strachu. Ale co s tím? Vědci nyní zjistili, že čtvrťáci a páťáci, kteří prováděli cvičení mindfulness měli o 15 % lepší skóry výsledků v matematice než jejich vrstevníci.
U dospělých má mindfulness mnoho pozitivních účinků, jako je například redukce stresu, zkrácení délky migrén a možná i prodloužení života. Podle údajů uveřejněných v odborném periodiku Developmental psychology může mít cvičení mindfulness také výborné výsledky i mezi školáky. Může jim napomoci zlepšit sociální dovednosti, ale i známky z matematiky.
Autoři studie rozdělili 99 čtvrťáků a páťáků britských veřejných škol do dvou skupin. První skupina zakusila čtyři měsíce programu mindfulness a druhá čtyři měsíce programu sociální zodpovědnosti, který je používán v kanadském školství.
V programu mindfulness žáci zakusili cvičení na zostření smyslu jako plné uvědomování si chuti a vůně jídla, ale i kognitivní cvičení která je měla naučit vidět věci z úhlu toho druhého. Děti také třikrát denně prováděly tříminutové meditace zaměřené na dýchání. Také se v programu učily vděčnosti a prokazování aktů laskavosti vůči ostatním.
Po těchto čtyřech měsících vědci analyzovali mnoho měření jako šetření chování, úroveň kortizolu, sebeposuzovací škálu na pocit dobrého bytí, informace od vrstevníků o společenskosti zapojených dětí a také akademické výsledky v matematice. Zjištění byla dramatická. „Nečekala jsem, že budeme mít tolik pozitivních zjištění napříč tolika různými kategoriemi, které jsme prověřovali,“ uvedla autorka studie Kimberly Schonert-Reichlová, psycholožka z University of British Columbia.
Oproti dětem zapojených do programů sociální zodpovědnosti měly děti v programu mindfulness o 15 % lepší výsledky v matematice. Dále vykazovaly vyšší sociální chování, byly mnohem méně agresivní a vnímaly samy sebe jako prosociální. Také měly lepší výsledky oproti svým vrstevníkům v kognitivní kontrole, úrovni stresu, emoční kontrole, optimismu, empatii a míře agrese. Navíc se dětem snížila úroveň stresu.
Třebaže je potřeba dalších výzkumů, výsledky poukázaly na to, že program mindfulness může být ve školním prostředí velice slibný. „Zavádění těchto programů do škol může zvýšit akademické výsledky dětí, ale nejen to, studenti mohou být také mnohem úspěšnější, pečující, méně vystresovaní a laskaví,“ uzavírá autorka studie Schonert-Reichl.
Zdroj: time.com
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Jak udržet své tělo v kondici, napoví Jóga mezi e-maily
Cvičit jógu je stále více moderní a trendy. Záda vám zajisté poděkují, pokud cviky provádíte…