Umožňují volný pohyb, rozvíjejí fyzickou i sociální zdatnost, posilují lásku k přírodě, kladně působí i na školní výsledky. O čem je řeč? O školních zahradách. Jejich potenciál se snaží zdůraznit celosvětová akce Měsíc školních zahrad, do které se letos v květnu podruhé zapojí i Česko.
„Školní zahrada je přírodní učebna, která nabízí místo k bádání, učení, poznávání světa kolem nás a také k rozvoji osobnosti tím nejpřirozenějším způsobem. Nemusí být pouze místem pro výuku pěstitelských prací, naopak toho může nabídnout mnohem více,“ uvádí školské zařízení Lipka.
Školní zahrady jsou ideální k propojování teorie s praxí i seznamování dětí s okolním světem. Iniciativa Měsíc školních zahrad chce proto upoutat pozornost směrem ke školním zahradám, hřištím či dvorkům, jednoduše prostorům, kde může výuka probíhat pod širým nebem. Reaguje tím i na skutečnost, že školáci v dnešní době venku příliš volného času netráví. „Škola může množství i kvalitu času, který děti tráví venku, významně ovlivnit. Klíčová je míra propojení venkovního prostředí s jejím každodenním životem a vzdělávacím programem,“ vysvětluje Jitka Přerovská z Nadace Proměny Karla Komárka.
Původcem myšlenky je Mezinárodní asociace školních hřišť a zahrad, která skrze iniciativu propojila už 22 zemí světa. Do Česka nápad přenesla Nadace Proměny Karla Komárka. Do pilotního ročníku se zapojily desítky škol, publikaci s inspirací na venkovní aktivity si stáhlo přes tisíc zájemců.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Horolezec tělem i duší. Marek Holeček jde ve své nové knize až na dřeň
Jeden z nejlepších horolezců současnosti Marek Holeček je charakteristický svým živelným projevem,…