Vzduchotechnika, turnikety, kliky, kuchyňky i výtahy. Provozovatelé kanceláří se kvůli pandemii koronaviru museli zaměřit i na ty nejmenší detaily. Virus totiž změnil nejen nároky na hygienická opatření, ale i na uspořádání prostoru. Důsledkem toho vznikla zcela nová certifikace Well Health-Safety Rating. Ta posuzuje vnitřní prostředí budov z pohledu jejich dopadů na zdraví zaměstnanců.
„Nový certifikační systém vytvořilo více než šest set odborníků z řad zdravotníků, virologů, ale i architektů, stavařů či dalších akademiků v rámci organizace Well Building Institute, která již několik let uděluje certifikaci posuzující kvalitu vnitřního prostředí budov Well,“ informovala výkonná ředitelka České rady pro šetrné budovy Simona Kalvoda. V kancelářích jsou tak posuzovány například postupy čištění a sanitace, havarijní připravenost na krizové situace, nastavení vzduchotechniky nebo teplovodního systému.
Koronavirus pak podle odborníků proměnil také fungování lidí v kancelářích. Nutné dodržování rozestupů upozadilo původní důraz na socializaci a přeneslo pozornost na potřebu bezpečnosti. V prostorách tak ubylo pracovních stolů, a naopak přibylo neformálních míst k posezení. Podle psychologa Igora Kytky z týmu Participativního plánování a designu v rámci Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT bude systém sdílených míst a možnost práce z domu v mnohých společnostech zachována i po skončení pandemie.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Africký příběh holky z Trutnova
Pro Hanu Hindrákovou je Afrika osudná. Řadu let zde působila jako dobrovolník a v africkém…