„Jednoduše skvělý!“ těmito slovy by automobilka ŠKODA AUTO mohla ohodnotit letošní rok

V průběhu letošního roku zaznamenala mladoboleslavská automobilka hned několik výrobních rekordů. Mezi dva nejvýznamnější milníky patří 1,5 milionů vyrobených komponentů a milionté vozidlo, jež opustilo výrobní linky. Oba údaje se vztahují k období jednoho roku a nikdy v minulosti nedosáhly takových hodnot jako letos. Jubilejních statistik se v průběhu roku dočkaly i konkrétní výrobní artikly. Nezanedbatelná jsou také kulatá výročí vlastních provozů.

Za rekordním počtem 1,5 milionů komponentů stojí české závody v Mladé Boleslavi a Vrchlabí, které dohromady vyprodukovaly 533 000 motorů a 967 000 převodovek. Zmíněné motory a komponenty jsou používány při výrobě automobilů všech značek koncernu Volkswagen. Letošní rekord je logickým vyústěním postupného rozšiřování výroby. V současné době vyrábí společnost ŠKODA AUTO osm typů motorů a tři typy převodovek.

Významných okamžiků se dočkaly i jednotlivé komponenty. Agregát s označením 1,2 HTP, který je v Mladé Boleslavi vyráběn již od roku 2001, se začátkem května tohoto roku dočkal své třímilionté repliky. První půlmiliontý kus oslavila také vrchlabská dvouspojková převodovka DQ 200. Výčet početních rekordů uzavírá miliontý vyrobený vůz, který sjel z výrobní linky začátkem prosince.

Automobilku však nezdobí jen kvantitativní úspěchy posledních let, ale také dlouhodobá historie. V březnu tohoto roku se významného výročí dočkaly dvě neodmyslitelné součásti výroby – vlastní slévárna a kovárna. Na jejich produkci společnost spoléhá již 50 let. Oproti společnosti jako celku je to ovšem jen zlomek z její celkové existence.

Historie mladoboleslavské automobilky totiž sahá až do roku 1895. Tehdy si její zakladatelé, Václavové Laurin a Klement, otevřeli manufakturu na výrobu a opravu jízdních kol. O čtyři roky později rozšířilo nabídku společnosti první motorové vozidlo. Jednalo se o jízdní kolo s pomocným motorkem usazeným nad předním kolem. Od tohoto okamžiku můžeme motor považovat za nedílnou součást inventáře společnosti, která si svůj historický odkaz uchovala až do současnosti.

 

FOTO: skoda-auto.cz

 

Oldřich Večeřa

Autor článku

Michaela Hýžová