Silvie Stachová si výrobou bylinných čajů z beskydských strání splnila svůj dávný sen. K začátku podnikání ji inspirovala nespokojenost v práci, kdy po patnácti letech musela opustit vystudovaný obor lesní inženýrství ve státní sféře.
„Hledala jsem něco, k čemu mám osobní vztah a bavilo by mě to. Bylinky jsem pro sebe sbírala a pěstovala dlouho, a tak se mi v hlavě začala tvořit smysluplná vize,“ popisuje Silvie Stachová zrod nápadu na vytvoření vlastní řady čajů.
Ve svém podnikání spojila svou zálibu s netradičním podnikatelským konceptem. „Čaj neprodáváme jako čaj, ale jako suvenýr a dárek z regionu. Byliny nevykupujeme, ale sami pěstujeme a sbíráme. Čaje nearomatizujeme uměle, ale přírodním ovocem bez síry, konzervantů, cukru či barviv. Nepřidáváme do směsi ani ibišek, který překrývá přirozenou barvu čaje a především ho zakyseluje. Zkoušíme i netradiční kombinace bylin v recepturách,“ vysvětluje unikátnost čaje osmatřicetiletá podnikatelka. Jejím cílem je vytvořit dárek, který bude pěkně vypadat, vonět, chutnat a navíc bude mít i svou vnitřní hodnotu.
Základem podnikání Silvie Stachové je pěstování bylin, jejich sběr a následné zpracování. „Některé druhy sbíráme i ve volné přírodě. Jedná se ale jen o byliny, kterých je v přírodě dostatek. Ovoce zatím nakupuji, některé si sama zpracovávám,“ uvádí podnikatelka, která by chtěla do budoucna alespoň část ovoce pěstovat sama. Zatím základní sortiment představují čtyři druhy čajů, ke kterým však od nového roku přibydou i další čajové varianty.
Podpořit region a vytvořit pracovní místa
Řada čajů Mamma Tea představuje lokální model podnikání. „Mojí vizí je naplnit význam slova regionální produkt. Základní myšlenkou je vzít šetrně část přírodního bohatství z regionu a v té nejlepší podobě jej vrátit zpět. Mým cílem je výrobek v Beskydech nejen vyrobit, ale i nabídnout. Ani v budoucnu bych nechtěla prodávat své výrobky kdekoliv, ale lidé by za nimi měli jezdit sem na sever Moravy,“ uvádí podnikatelka, které při cestě k vlastnímu podnikání nejvíce pomohlo laskavé vedení jejího mentora, který ji pomáhá utřídit myšlenky.
Silvii Stachovou na práci nejvíce baví různorodost a velmi široký záběr. „Od vymýšlení celého konceptu a tvorby vize, přes vlastní výrobu až po marketing, prodej a v neposlední řadě nezbytné studium angličtiny,“ upřesňuje podnikatelka, jejímž krédem je, že každý má život ve vlastních rukou a je důležité, aby dokázal i tíživou životní situaci přetvořit v něco pozitivního.
Nejtěžší při cestě za vlastním podnikáním pro ni bylo překonat vlastní emoce a vrhnout se do naprostého neznáma. Vsadit vše na jednu kartu a z relativní jistoty zaměstnání přejít do naprosté nejistoty v podnikání. „Mým cílem však není prožívat tuhle životní etapu ve stresu a strachu, ale žít naplno a mít z toho radost. A v tom vidíme největší výzvu,“ uvádí Stachová, pro kterou je obrovskou motivací pozitivní zpětná vazba od zákazníků nebo prodejců.
Regionální podnikatelka chce do budoucna vybudovat prosperující firmu, která kromě materiálních hodnot tvoří i ty nehmotné. „Je to všechno o vztahu k přírodě a životu, o vztahu lidí k vlastnímu regionu, o smysluplném využívání místních zdrojů. Chci také vytvořit pracovní příležitosti v regionu, který jich jinak mnoho nenabízí,“ uzavírá Stachová.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Čtenáři, vrať se motivuje lidi, aby dali čtení opět šanci
Četba knih je jednou z nejstarších volnočasových aktivit. Jejím prostřednictvím lze zprostředkovat…